FIELD EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT HISTORICAL AND SOCIOLOGICAL FOUNDATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.71498

Abstract

This article aims to analyze the focus of peasant education, from the perspective of valuing historical and sociological knowledge, in order to understand the educational foundations through a dialectical reflection. As a method, a literature review was carried out using databases and scientific journals with prescribed descriptors that pointed to the education of the field, in light of the Bourdieusian concept of subjectivity in line with Freire's works. As a result, it was identified that even based on the Magna Carta, laws, resolutions and decrees, the effective guarantee of an education desired by the country's schools has become a major challenge for those responsible for educational public policies. Therefore, it is considered that the teaching of the countryside lacks trained professionals, whose training allows a critical reflection of the existing labors for this type of education, in addition to direct investments in rural schools, pressured by an exclusionary economic model, which requires greater social and cultural knowledge of the subjects, so that they can minimize the impacts already suffered historically and now during the SARS-Cov-2 pandemic.

KEYWORDS: Field Education. Teacher Training. Socio-historical Foundation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Feitosa Avelino, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, São Paulo, Brasil, wagner.avelino@unesp.br

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus de Rio Claro. Especialização em História pela Unicamp. Especialização Institucional e Clínica em Neuropsicopedagogia pela FAEESP. Especialização em Gestão Escolar pela Faculdade Net Work. Especialização em História do Brasil pelas Faculdades Integradas Simonsem. Graduado em História e em Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas, Gestão, Sujeito Contemporâneo, Formação Inicial e Continuada e Práticas Pedagógicas. É professor da Educação Básica pela Secretaria de Educação do estado de São Paulo, possui experiências como Coordenador Pedagógico e Diretor Escolar. Núcleo de Estudos em Teoria Social Cognitiva e Práticas Educativas (DGP/Lattes) e tem investigado o construto da autoeficácia no desenvolvimento da carreira docente e no contexto da escola saudável.

Edna Morais Andrade de Almeida, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, São Paulo, Brasil, ednamoraisba@gmail.com

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) atuando na Linha de Pesquisa Formação de Professores e Trabalho Docente. Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Anhanguera - UNIDERP (2013), Graduação em Artes Visuais pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES), Especialização em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Anhanguera (UNIDERP). Atualmente é professora da Educação Básica I - Secretaria Municipal da Educação de Limeira. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Alfabetização Raios de Sol da UNESP - Rio Claro.

Karla de Magalhães Carvalho, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, São Paulo, Brasil, karla.magalhaes@unesp.br

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) atuando na Linha de Pesquisa Formação de Professores e Trabalho Docente. Possui Licenciatura Plena em Pedagogia pela Escola Superior de Tecnologia e Educação de Rio Claro (2014). Pós-Graduada em Alfabetização e letramento (2016) e AEE e Educação Inclusiva (2018). Trabalha como professora do Ensino Fundamental no município de Rio Claro desde 2018.

Published

2023-01-03

How to Cite

AVELINO, W. F.; ALMEIDA, E. M. A. de; CARVALHO, K. de M. FIELD EDUCATION: REFLECTIONS ABOUT HISTORICAL AND SOCIOLOGICAL FOUNDATIONS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 1046–1063, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.71498. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71498. Acesso em: 23 nov. 2024.