HUMANIZE YOURSELF TO HUMANIZE THE OTHER: EDUCATIONAL EXPERIENCES IN PROEJA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.67896

Abstract

This study explains the experiences of Proeja students at Ifes during the activities proposed by the Philosophy and Sociology seminars. The theoretical and methodological contributions of the systematization of experiences were appropriated in order to make the educational actions built with EJA´s students visible. The data production, organized through a documentary sources, were constituted by the records of the pedagogical and planning meetings, field journal notes, photographs and audiovisual records, that indicate the protagonism of Proeja´s students and  the practice of Freire's dialogue, exercised in the collective production of seminars and in the various movements of educational action that envision  the concreteness of curricular integration, in the perspective of integral human development and libertarian education.

KEYWORDS: Dialogues. Human Formation. Collective Construction. Humanization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldo Rezende, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil , aldo.rezende@ifes.edu.br

Pós-doutorando na área de educação (UFES). Doutor em Planejamento Urbano e Regional-UFRJ. Mestre em Geografia-UFES. Mestre na área de Ciências Sociais: (turismo e hospitalidade) Universidade Anhembi Morumbi-SP. Especialista em Planejamento Educacional-Universo-RJ; Graduado em Geografia e História - PUC/MG e Faculdade de Ciências Humanas de Vitória. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFES-Campus Vitória.

Edna Castro de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, oliveiraedna@yahoo.com.br

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES - 1974), mestrado em Educação pela UFES em 1988, doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal Fluminense (2005) e pós doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2017). Atualmente é professora associada da UFES.

Eliesér Toretta Zen, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil , elieserzen@ifes.edu.br

Doutor e mestre em educação pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Licenciado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG). Especialista em Filosofia Contemporânea e em educação pela UFES. Professor titular de filosofia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes. Professor permanente e orientador do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Ensino de Humanidades (PPGEH).

Maria José de Resende Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil , majoresende@yahoo.com.br

Graduada em História pela Universidade Federal do Ceará (1990). Especialista em História do Brasil (PUC/MG) e em Educação Profissional Técnica Integrada ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (CEFETES). Mestre em Educação Profissional pelo Instituto Superior Pedagógico para a Educação Técnica e Profissional Hector A. Pineda Zaldivar - Havana/Cuba, revalidado pela UFG (2003). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/CE/UFES) (2017). É professora efetiva do Instituto Federal de Educação Tecnológica do Espírito Santo.

Published

2021-10-05

How to Cite

REZENDE, A.; OLIVEIRA, E. C. de; ZEN, E. T.; FERREIRA, M. J. de R. HUMANIZE YOURSELF TO HUMANIZE THE OTHER: EDUCATIONAL EXPERIENCES IN PROEJA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1258–1275, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.67896. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67896. Acesso em: 17 jul. 2024.