EMANCIPATORY LEGAL EDUCATION: THE PEDAGOGY OF LIBERATION IN PAULO FREIRE AND THE OVERCOMING OF TRADITIONAL DOGMATIC BANKING OF LEGAL COURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.67735

Abstract

This article aims to reflect on legal education with Paulo Freire's Liberating Pedagogy as a parameter, in order to problematize the implications of banking education in the training of law students. As a methodology, it is a qualitative approach, in which bibliographical research was adopted. In the final considerations, it is possible to overcome banking by consolidating emancipation, making the education of the legal student more humane in that teaching is not the transfer of knowledge, but a meeting of interlocuting subjects.

KEYWORDS: Liberating Pedagogy. Paulo Freire. Legal Education. Human Formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Gustavo Tiroli, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, luiz.gustavo.tiroli@uel.br

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bacharel em Administração pelo Centro Universitário Filadélfia (UNIFIL). Discente do curso de Direito da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Membro do grupo de pesquisas e estudos Currículo, Formação e Trabalho Docente da Universidade Estadual de Londrina (UEL), cadastrado e certificado junto ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ).

Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, adrianatecnologia@yahoo.com.br

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Doutora em Educação pela Pontifícia Católica de São Paulo. Docente e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina. Líder do grupo de Pesquisa pelo CNPq: Currículo, Formação e Trabalho Docente.

Published

2021-10-05

How to Cite

TIROLI, L. G.; SANTOS, A. R. de J. EMANCIPATORY LEGAL EDUCATION: THE PEDAGOGY OF LIBERATION IN PAULO FREIRE AND THE OVERCOMING OF TRADITIONAL DOGMATIC BANKING OF LEGAL COURSES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1147–1163, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.67735. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67735. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)