EDUCAÇÃO BASEADA NA RESTAURAÇÃO OU TREINAMENTO PRÁTICO EM RESTAURAÇÃO ECOLÓGICA?: ABORDAGEM A PARTIR DE UMA EXPERIÊNCIA EM UMA REGIÃO DESERTIFICADA DA AMÉRICA DO SUL

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5216/rbn.v22iesp.80407

Palavras-chave:

correntes de educação ambiental, econcentrismo, comunidades de prática, treinamento em restauração

Resumo

A partir de conteúdos e atividades educacionais implementadas durante a formação de cooperativas de produção de plantas nativas para restauração de terras áridas desertificadas, são discutidos conceitos educacionais subjacentes, como currículo aberto, comunidades de prática, sócio-construtivismo, entre outros. Os conteúdos relacionados aos problemas ambientais históricos e as diferenças nas abordagens prioritárias ao longo do tempo em quatro grupos de residentes foram características marcantes do processo educacional. A Educação Baseada em Restauração (RBE) é apresentada como referencial teórico e diferença entre treinamento prático e formação ambiental das pessoas. A abordagem da RBE neste estudo mostra a integração de componentes de correntes de educação ambiental já citadas na literatura.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Allen, B. 2011. Bioregionalism and global ethics: a transactional approach to achieving ecological sustainability, Social Justice, and Human Well-being. ISLE Inter. Stud. Lit. Env. 18(3): 683-685. DOI: https://doi.org/10.1093/isle/isr057

Andrade, L. 2012. Producción y ambiente en la Meseta Central de Santa Cruz, Patagonia austral en Argentina: desencadenantes e impacto de la desertificación. Amb. Des. 16(30): 73-92.

Akpan, V. I., U. A. Igwe, I. C. Mpamah & C. O. Okoro. 2020. Social constructivism: Implicantions on teaching and learning. Brit. J. Educ. 8: 49-56.

Costa, C. 2007. The Curriculum in a community of practice. Sísifo Educ. Sc. J. 3: 85‑96.

Ceccon E. & D. R. Pérez. 2017. Beyond restoration ecology. Social perspectives in Latin America and Caribbean. Buenos Aires, Vazquez Mazzini Editores.

Cross A. T., P. G. Nevill, K. W. Dixon & J. Aronson. 2019. Time for a paradigm shift toward a restorative culture. Rest. Ecol. 27: 924-928. DOI:

https://doi.org/10.1111/rec.12984

Di Rienzo, J. A., F. Casanoves, M. G. Balzarini, L. Tablada & Y. C. Robledo. 2011. InfoStat versión 2011. Grupo InfoStat, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Farinaccio, F.M., E. Ceccon & D. R. Pérez. 2021. Starting points for the restoration of desertified drylands: puesteros’ cultural values in the use of native flora. Ecos. Peo. 17(1): 476–490. DOI: https://doi.org/10.1080/26395916.2021.1968035

Garzón NV, C. H. Rodríguez León, E. Ceccon & D. R. Pérez. 2020. Ecological restoration-based education in the Colombian Amazon: Toward a new society-nature relationship. Rest. Ecol. 28: 153-1060.

González Gil, T. & A. Cano Arana. 2010. Introducción al análisis de datos en investigación cualitativa: concepto y características. Nure Inv. 44: 1-10.

Grundy, S. 1987. Curriculum: product or praxis?. Lewes, Falmer Press.

Jordan III, W. R. 2003. The sunflower forest. Berkeley, CA, University of California Press.

Jordan III WR & G. M. Lubick. 2011. Making Nature Whole. A History of Ecological Restoration. New York, Island Press

Kimmerer, R. 2011. Restoration and reciprocity: the contributions of traditional ecological knowledge. pp. 257-276. In: Egan, D., E. E. Hjerpe & J. Abrams (Eds.). Human dimensions of ecological restoration. Washington DC, Island Press.

Lacoretz, M. & D. R. Pérez. 2024. Integrating theory and practice: knowledge exchange and engagement of nursery managers in ecological restoration. Rest. Ecol. In evaluation.

Le Boterf, G. 1987. La formation-action en entreprise in Projet, formation action. Educ. Perm. 87: 95-107.

Leff, E. 2012. Latin american environmental thinking. Env. Et. 34: 431-450.

Leopold, A. 1949. A Sand County Almanac. New York, Oxford University Press.

Leopold, A. C. 2004. Living with the Land Ethic. Biosc. 54: 149-154.

Marques de Abreu, A. H., A. J. Makhlouta, E. L. da Silva Abel, P. Lima Filho, P. H. Pereira Reis & P. S. dos Santos Leles. 2022. Replanting life: ecological and human restoration. Rest. Ecol. 30: e13493. DOI: https://doi.org/10.1111/rec.13493

Mazzonia E & M. Vazquez. 2010. Desertification in Patagonia. Develop. Earth Surf. Proc. 13: 351–377. DOI: https://doi.org/10.1016/S0928-2025(08)10017-7

McCann, E. 2011. Restoration based education: teach the children well. Pp 315-335 In: Egan, D., E. E. Hjerpe, J. Abrams (Eds). Human dimensions of ecological restoration. Washington DC, Island Press.

Meli, P., D. S. Schweizer, P. H. Brancalion, C. Murcia & M. R. Guariguata. 2019. Multidimensional training among Latin America's restoration professionals. Rest. Ecol. 27(3): 477-484. DOI:

https://doi.org/10.1111/rec.12933

Naderifar M, H. Goli & F. Ghaljaie. 2017. Snowball sampling: a purposeful method of sampling in qualitative research. Str. Devel. Med. Educ. 14: 1–3. DOI: https://doi.org/10.5812/sdme.67670

Navarro Floria, P. 2002. El desierto y la cuestión del territorio en el discurso político argentino sobre la frontera sur (1853-1879). Rev. Complutense Hist. Am. 28: 139-168.

Nelson, C. R., T. Schoennagel & E. R. Gregory. 2008. Opportunities for academic training in the science and practice of restoration within the United States and Canada. Rest. Ecol. 16(2): 225-230.

Pérez D.R. & F. M. Farinaccio. 2013. La Unidad Socio Productivo Ambiental: Un modelo posible para la restauración de ecosistemas áridos degradados. pp 423-440 En: Pérez, DR, A. E. Rovere & M. E. Rodríguez Araujo. Restauración ecológica en la diagonal árida de Argentina. Buenos Aires, Vazquez Mazzini Editores.

Pérez, D. R., F. González, M. E. Rodríguez Araujo, D. E. Paredes & E. Meinardi. 2019. Restoration of society-nature relationship based on education: a model and progress in Patagonian drylands. Ecol. Rest. 37:182-191. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jarindenv.2018.09.001

Pérez, D.R., M. J. Rassetto & J. Farina. 2021. Relationships between ecological restoration and environmental education: a critical view from Enrique Leff's conceptual framework. Desen. Meio Amb. 58: 255-264.DOI:

https://doi.org/10.5380/dma.v58i0.76060

Pérez, D.R. & L. Freire. 2023. Restoration-based education: a brief overview of a field under construction. Rest. Ecol. DOI: https://doi.org/10.1111/rec.13983

PRODOC. 2005. Documento del Proyecto Manejo Sustentable de Ecosistemas Áridos y Semiáridos para el Control de la Desertificación en la Patagonia. Versión 3.1. Secretaría de Ambiente y Desarrollo Sustentable. Buenos Aires. Argentina.

Purnomo, H., D. Puspitaloka, B. Okarda, A. Andrianto, N. Qomar, S. Sutikno, A. Muhammad, I. Basuki, A. Jalil, Yesi, P. Prasetyo, Tarsono, Zulkardi, S. D. Kusumadewi, H. Komarudin, A. Dermawan & M. A. Brady. 2024. Community-based fire prevention and peatland restoration in Indonesia: A participatory action research approach. Env. Dev. 50: 1-14.

Sauvé, L. 2004. Currents in environmental education: Mapping a complex and evolving pedagogical field. Can. J Env. Educ. 10: 11-37.

United Nations (1987) Report of the world commission on environment and development: our common future. Available in:

http://www.ask-force.org/web/

Accessed on 26 Aug. 2024

United Nations. 2021. Strategy of the United Nations Decade on Ecosystem Restoration. Available in:

https://www.decadeonrestoration.org/#:~:text=The%20UN%20Decade%20on%20Ecosystem,if%20everyone%20plays%20a%20part. Accessed on 23 Ag. 2024

Wenger, E. 1998. Communities of Practice: learning, meaning and indentity. Cambridge University Press

Wenger, E. 2000. Communities of practice and social learning systems. Organization 7(2): 225-246. DOI: https://doi.org/10.1177/135050840072002

Downloads

Publicado

26-05-2025

Como Citar

PÉREZ, D. R.; FARINA, J. EDUCAÇÃO BASEADA NA RESTAURAÇÃO OU TREINAMENTO PRÁTICO EM RESTAURAÇÃO ECOLÓGICA?: ABORDAGEM A PARTIR DE UMA EXPERIÊNCIA EM UMA REGIÃO DESERTIFICADA DA AMÉRICA DO SUL. Revista de Biologia Neotropical / Journal of Neotropical Biology, Goiânia, v. 22, n. esp, 2025. DOI: 10.5216/rbn.v22iesp.80407. Disponível em: https://revistas.ufg.br/RBN/article/view/80407. Acesso em: 21 jun. 2025.