This is an outdated version published on 2025-03-19. Read the most recent version.

A Iniciação Científica na Educação Integral de Goiás: Atuação, Formação Continuada de Perspectivas Docentes

Authors

  • Lidiane Lima da Costa Vilela Secretaria de Estado de Educação de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, lidianemel@yahoo.com.br
  • Juliana Simião Ferreira Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, juliana.ferreira@ueg.br
  • Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, wanessa.fialho@ueg.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v34i2.81356

Abstract

Teaching through investigative approaches brings Science closer to students' daily lives and helps promote
scientific literacy. In Goiás, the Scientific Initiation curricular component is present in the curricular matrix
of the Full-Time Education Centers in the State of Goiás and its goal is to promote scientific initiation
through research-based teaching. The present study is an action research, which sought to verify the profile
and performance of education professionals who work in Scientific Initiation, as well as to promote and
investigate the effectiveness of a continuing education course. The research results indicated that the
majority of teachers had no contact with research-based teaching and scientific practice during their initial
training, and therefore, have little understanding of the subject, which is reflected in their teaching practice.
Therefore, they present difficulties in planning classes and conducting activities in the curricular
component, which makes it necessary to establish, as public management, the continued training of
teachers, so that they can learn from the curricular changes that the teaching profession requires.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lidiane Lima da Costa Vilela, Secretaria de Estado de Educação de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, lidianemel@yahoo.com.br

Mestre em Ensino de Ciências (UEG); Secretaria de Estado de Educação de Goiás.

Juliana Simião Ferreira, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, juliana.ferreira@ueg.br

Doutora em Ecologia e Evolução (UFG); Docente dos cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas e
Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Universidade Estadual de Goiás.

Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, wanessa.fialho@ueg.br

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campina- PUC- Campinas; Docente de
ensino superior efetiva, na Universidade Estadual de Goiás-Campus Sudoeste, sede em Quirinópolis, no
curso de Ciências Biológicas e Docente no curso de Mestrado profissional de Ensino de Ciências-PPEC,
no campus de Anápolis.

Published

2024-12-29 — Updated on 2025-03-19

Versions

How to Cite

VILELA, Lidiane Lima da Costa; FERREIRA, Juliana Simião; FIALHO, Wanessa Cristiane Gonçalves. A Iniciação Científica na Educação Integral de Goiás: Atuação, Formação Continuada de Perspectivas Docentes. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 34, n. 2, p. 224–242, 2025. DOI: 10.5216/rp.v34i2.81356. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81356. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Iniciação à Pesquisa Científica na Educação Básica