Atividades educativas não presenciais na educação infantil: uma experiência possível?

Authors

  • Bárbara Isabela Soares de Souza Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, barbaraiss@ufg.br
  • Lucas Batista Rodrigues da Costa Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, lubaroc@discente.ufg.br
  • Milna Martins Arantes Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, milna_martins@ufg.br
  • Rosiris Pereira de Souza Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, rosiris_pereira_souza@ufg.br
  • Sara Sousa Barbosa Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, s_s_sara_s_s@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v33i2.74864

Abstract

This experience report aims to socialize the non-presential educational activities developed with children from 4 to 5 years old from the Early Childhood Education Department - DEI/CEPAE/UFG. The suspension of activities of the Face-to-Face Modality in all academic units of UFG presented us with the challenge of developing non[1]face-to-face educational activities with the aim of ensuring that children did not lose their affective and identity bonds with the DEI, their teachers and colleagues and at the same time to improve their ludic, aesthetic and cultural knowledge mediated by Digital Technologies of Information and Communication (TDICs), during the pandemic period. Therefore, it was necessary to resume the theoretical studies that underlie the department's educational work and to elaborate the thematic network: Art, Literature and body movement. Finally, reaffirming the impropriety and inadequacy of the remote model for the development of institutional pedagogical activities in Early Childhood Education, however, we understand that the proposed activities played a relevant educational and social role during the suspension of face-to-face activities in the CEPAE/UFG Early Childhood Education Department, that is, to promote the approximation, integration, and participation of children and families.

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Author Biographies

Bárbara Isabela Soares de Souza, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, barbaraiss@ufg.br

Mestra em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília (PPGEF/UnB); Docente no Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE).

Lucas Batista Rodrigues da Costa, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, lubaroc@discente.ufg.br

Especialista em Psicopedagogia Educacional pelas Faculdades Metropolitanas Unidas de São Paulo (FMU-SP). Atualmente cursando Educação Física (FEFD/UFG); Docente no Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE).

Milna Martins Arantes, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, milna_martins@ufg.br

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE/UFG); Docente no Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE).

Rosiris Pereira de Souza, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, rosiris_pereira_souza@ufg.br

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB); Docente no Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à
Educação (CEPAE).

Sara Sousa Barbosa, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, s_s_sara_s_s@hotmail.com

Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante (FAVENI/EAD);
Atuou como bolsista do Projeto de Ensino “Práticas Pedagógicas na Educação Infantil” no Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE).

Published

2022-12-27

How to Cite

SOUZA, B. I. S. de; COSTA, L. B. R. da; ARANTES, M. M.; SOUZA, R. P. de; BARBOSA, S. S. Atividades educativas não presenciais na educação infantil: uma experiência possível?. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 110–128, 2022. DOI: 10.5216/rp.v33i2.74864. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74864. Acesso em: 21 nov. 2024.