Da literatura para o audiovisual: uma experiência no estágio da educação infantil

Authors

  • Taynnara R. Oliveira Franco Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, taynnara.rp@gmail.com
  • Wesley Brito Magalhães Rede Municipal de Educação do município de Senador Canedo-GO, Senador Canedo, Goiás, Brasil, rofwesleybrito@gmail.com
  • Jaqueline Veloso Portela de Araújo Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, jaqueline_veloso@ufg.br
  • Kellen Jéssika Stalschus Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, kellenstalschus@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v33i2.74861

Abstract

This work corresponds to an experience report that took place at the Departamento de Educação Infantil[1]CEPAE/UFG / Department of Early Childhood Education-CEPAE/UFG, in 2019. Its general objective is to analyze the role of the Pedagogy internship at the Faculdade de Educação-UFG / College of Education-UFG in the training of students, based on the experience teaching practice in Early Childhood Education. We highlight the execution of a teaching plan that aimed to promote creativity and expressive and bodily freedom through literature and the production of a video, involving the poem “The catcher of wastes” by Manoel de Barros. The theoretical-methodological foundation is based on the historical-cultural perspective. The methodological procedures correspond to participant observation, document analysis and interviews. Finally, the internship is recognized as the central and articulating axis of the disciplines of the Pedagogy course, as well as a social space for the construction of knowledge, which promotes an expanded and qualified view of the teaching profession, overcoming the fragmentation between theory and practice.

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Author Biographies

Taynnara R. Oliveira Franco, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, taynnara.rp@gmail.com

Bolsista pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás – FAPEG. Mestranda em Educação pelo
Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás. Especialista em Docência no Ensino Superior pela Faculdade Sul-Americana (2016). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da UFG (2019). Graduada em Comunicação Social, habilitação em Relações Públicas, pela Faculdade Sul-Americana (2014). É membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Geografia da Infância e Escolar nos Anos Iniciais (GPEGIEA). É membro do Grupo Didaktiké: Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Questões Contemporâneas.

Wesley Brito Magalhães, Rede Municipal de Educação do município de Senador Canedo-GO, Senador Canedo, Goiás, Brasil, rofwesleybrito@gmail.com

Professor efetivo da Rede Municipal de Educação do município de Senador Canedo-GO. Mestrando em
Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás. Especialista em Letramento Informacional pela Faculdade de Informação e Comunicação da UFG. Licenciado em Pedagogia pela Faculdade de Educação da UFG. É membro do Grupo Didaktiké: Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Questões Contemporâneas.

Jaqueline Veloso Portela de Araújo, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, jaqueline_veloso@ufg.br

Pedagoga e Metre em Educação pela Universidade Federal de Goiás, Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professora na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás.

Kellen Jéssika Stalschus, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, kellenstalschus@gmail.com

Professora Bolsista do Departamento de Educação Infantil (DEI/CEPAE/UFG). Mestranda em Ensino na
Educação Básica pelo PPGEEB da Universidade Federal de Goiás.. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da UFG (2017). É membro do GEPEI: Grupo de Estudos e Pesquisas em Infância do
(DEI/CEPAE/UFG).

Published

2022-12-27

How to Cite

FRANCO, T. R. O.; MAGALHÃES, W. B.; ARAÚJO, J. V. P. de; STALSCHUS, K. J. Da literatura para o audiovisual: uma experiência no estágio da educação infantil. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 64–76, 2022. DOI: 10.5216/rp.v33i2.74861. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74861. Acesso em: 27 jul. 2024.