THE TEACHING OF ETHNICI-RACIAL RELATIONS IN THE GEOGRAPHICAL CONTENTS IN BASIC EDUCATION

Authors

Keywords:

ethnic-racial relations, geographic contents, basic education, BNCC

Abstract

This article discusses the importance of teaching ethnic-racial relations in basic education, based on geographic content that can help to adequately address this issue and demystify racial relations in Brazil and stereotypes about black people resulting from structural racism. For this approach, we carried out a literature review with important reflections on education for ethnic-racial relations in a broad sense, consultation and analysis of the Common National Curriculum Base (BNCC) as the main guiding curriculum document in basic education in Goiás, and we seek to strengthen the debate on the importance of linking ethnic-racial themes to geographic content in elementary education in the state of Goiás. The teaching of Geography, as well as other human sciences, can provide a better understanding of racial relations in Brazilian society, by taking advantage of the guidelines Current curricula have elaborated on the importance of dealing with the ethnic-racial theme in its spatial dimension.

Author Biographies

Lorena Francisco de Souza, Universidade Estadual de Goiás, Itapuranga, Goiás, Brasil

Pós doutora em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutora em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP), mestra em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Coordenadora do Núcleo de Estudos Africanos e Afrodiaspóricos (NEAAD) na UEG. Chefe editorial da Revista Temporis (Ação) da UEG. Membra da Rede de Estudos de Geografia, Gênero e Sexualidade Ibero Latino-Americana (REGGSILA). Membra do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Geográfica (NEPEG/UFG). Pesquisadora colaboradora do Laboratório de Estudos Étnico-Raciais, Gênero e Espacialidades (LaGENTE/UFG). Colaboradora do Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Tem experiência na área de Geografia Humana, com ênfase em ensino de Geografia em perspectiva interseccional, relacionando gênero, relações raciais, formação de professores/as e ensino de Geografia.

Endereço Profissional: Avenida Rio Araguaia Esq. C/ Rio Paranaíba S/ Nº, Setor Milton Camilo de Faria, CEP: 76680-000 - Itapuranga – GO.

E-mail: lorena.souza@ueg.br

Luiza Helena Barreira Machado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Luziânia, Goiás, Brasil

Mestra em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Bacharel e licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG) – Campus Luziânia/GO. Vice-coordenadora do Negr@Luz - Núcleo de Estudos e Pesquisa em Gênero, Raça e suas Intersecções - IFG Câmpus Luziânia. Tem experiência na Área de Geografia Humana com ênfase em Geografia Cultural, Geografias Feministas e Ensino de Geografia e Relações Étnico Raciais. 

Endereço Profissional: Rua São Bartolomeu, s/n, Vila Esperança. CEP: 72811-580. Luziânia/ GO

E-mail: luiza.machado@ifg.edu.br

Published

2022-02-04

How to Cite

Francisco de Souza, L. ., & Barreira Machado, L. H. . (2022). THE TEACHING OF ETHNICI-RACIAL RELATIONS IN THE GEOGRAPHICAL CONTENTS IN BASIC EDUCATION. Revista Signos Geográficos, 3, 1–36. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/71517

Issue

Section

Artigos