THE POTENTIAL OF CHOREMATICS IN GEOGRAPHY TEACHING BY INQUIRY LEARNING

Authors

Keywords:

geography teaching, geographic reasoning, choremas, geographic situation

Abstract

This research work, developed with high school students from the state public school network in Minas Gerais, focuses on the potential of didactic sequences, which may signal paths for learning, based on research, active methodology and appropriation of geographic languages. In this study, experiences and interpretations were compiled in order to contribute to the reflection on the structuring of pedagogical practice from geographical situations and in the construction of geographic reasoning, seeking to consolidate a geographical look aimed at the interpretation of spatialities (CORRÊA, 2018). The data analysis was conducted by dialoguing with the learning principles developed by Bloom , Vygotsky , the bases for geographic reasoning laid by Roque Ascenção and Valadão and the theoretical assumptions of Brunet's chorematics. It was investigated whether the use of chorematics as a learning device would drive the construction of geographic reasoning. It was noticed that the use of choremas in basic education requires pedagogical filtering and attention must be paid to the procedural character of assimilation of new languages. Its multimodal character favored the exploratory study of geographical situations in their multiple facets and proved to be a powerful mediational medium for the development and expression of geographic reasoning.

Author Biographies

Diego Martins da Cruz, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, Minas Gerais, Brasil

Professor da Educação Básica em Geografia pelo Estado em Minas Gerais. Mestre e graduado em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2016). Doutorando no programa de pós graduação em Geografia da UFMG, na linha de pesquisa: Cultura, ecologia, política e educação geográfica. Desenvolve, através do Grupo de Estudos em Ensino e Pesquisa em Geografia (GEPEGEO), atividades extensionistas voltadas à formação de professores de Geografia atuantes no nível básico de ensino e atividades de pesquisa em práticas de ensino em Geografia.

Endereço Profissional: Escola Estadual Artur Joviano - Rua Euclásio, 201 - Santa Efigênia, Belo Horizonte - MG, 30260-220

E-mail: diego.martins.cruz@educacao.mg.gov.br

Valéria de Oliveira Roque Ascenção, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, Brasil

Graduação em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), mestrado em Faculdade de Educação- FAE/UFMG (2003) (conceito 7 CAPES) e doutorado em Geografia e Análise Ambiental (conceito 6 Capes) pelo Instituto de Geociências/UFMG (2009). Atualmente é Professor Associado I no curso de Geografia do IGC/UFMG. Atua como professora e pesquisadora colaboradora junto ao Núcleo de Ensino e Pesquisas em Educação Geográfica - NEPEG (IESA/UFG).

Endereço Profissional: Av. Pres. Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte - MG, 31270-901.

E-mail: valeriaroque@gmail.com

Published

2021-08-06

How to Cite

Martins da Cruz, D., & de Oliveira Roque Ascenção, V. . (2021). THE POTENTIAL OF CHOREMATICS IN GEOGRAPHY TEACHING BY INQUIRY LEARNING. Revista Signos Geográficos, 3, 1–26. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/69183

Issue

Section

Artigos