TEACHING TRAINING FOR RURAL EDUCATION LICENSURE AT UFT FROM THE PERSPECTIVE OF SPECIAL MUSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v24.80360

Keywords:

Curricular Pedagogical Project, Music education, Rural Education, Special Education, Teacher Training

Abstract

Our research is dedicated to understanding how the initial training of future teachers takes place in Rural Education Licensure with a qualification in Arts and Music at the Federal University of Tocantins – UFT, from the perspective of Special Musical Education. Such a study is necessary as there is a scarcity of academic-scientific work on the topic and it is understood that there is a gap between these teaching modalities. Therefore, we intend to comprehend how much the Higher Education Institutions’ training proposition dialogues with the current reality in Brazilian Basic Education classrooms. We assume document analysis as a possible methodology to comprehend the training concept established by the institution. Therefore, considering it is an official document, we focused on the current Curricular Pedagogical Project available on the official UFT website for its course. Based on the country's educational legislative prerogatives, every citizen is guaranteed: access, quality, equity, and accessibility throughout their lives. However, it can be seen from the analysis that there are important gaps in the training process that dialogues with the Special Music Educacion

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Author Biographies

Ana Carolina dos Santos Martins, Faculdade de Música do Espírito Santo "Maurício de Oliveira" (FAMES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, acarolsm@outlook.com

Flautista e fagotista com experiência em diferentes formações musicais. Por formação é Licenciada em Música pela Faculdade de Música do Espírito Santo - FAMES, Bacharel Comunicação Social pelas Faculdades Integradas de São Pedro - FAESA e Pós - graduada (Lato Sensu) em Arte na Educação: Dança, Música e Teatro pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante - FAVENI, em Educação Especial e Libras pelo Centro de Estudos Avançados - CESAP. Tem experiência em práticas de ensino acessível (Libras) e com adaptações de metodológicas na Educação Especial e para crianças e adolescentes que vivem em risco e vulnerabilidade sociais. Atualmente é Mestra em Música pela Universidade Federal de São João Del-Rei – UFSJ, Professora Assistente da Faculdade de Música do Espírito Santo “Maurício de Oliveira” -Fames e Presidente do Núcleo de Acessibilidade e Permanência – NAEP – da instituição.

Ana Roseli Paes dos Santos , Universidade Federal do Tocantins

Pesquisadora Produtividade do CNPq. Bacharel em Música pela UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas,1996), mestre em Educação na área de formação de professores de música pela UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas, 2008) e doutora em Estudos da Criança na Especialidade da Educação Musical pela Universidade do Minho/Portugal (2014). Atualmente faz parte do corpo docente efetivo da Universidade Federal do Tocantins, como professora Adjunta e coordenadora da Pós-graduação Lato Sensu em Música. Colaboradora na Pós-graduação em Música da Universidade Federal de São João del-Rei. Pesquisadora colaboradora do Grupo de Pesquisa em Ensino de Instrumentos Musicais da Universidade Federal da Bahia/UFBA e do Instituto de Etnomusicologia/INET-md da Universidade de Aveiro/Portugal. Coordenadora e líder do Gabinete de Investigação em Educação Musical (Grupo CNPq) vinculado a Universidade Federal do Tocantins, onde orienta e desenvolve pesquisas sobre processos de ensino de música para as escolas públicas regulares, subsídios pedagógicos para a formação de educadores musicais e práticas nativas de ensino e de aprendizagem instrumental. Tem experiência na área de Música, com ênfase em Educação Musical e Ensino Instrumental em Grupo, atua na docência e na pesquisa principalmente nos seguintes temas: ensino em grupo, educação musical, ensino/aprendizagem de instrumento de cordas, formação de professores de música, música popular e tradicional. Foi bolsista da Pró-Reitoria de Pesquisa/UNICAMP, do CNPq e da Capes Exterior/BEX.

Published

2024-12-09 — Updated on 2025-03-24

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How to Cite

MARTINS, Ana Carolina dos Santos; SANTOS , Ana Roseli Paes dos. TEACHING TRAINING FOR RURAL EDUCATION LICENSURE AT UFT FROM THE PERSPECTIVE OF SPECIAL MUSICAL EDUCATION. Revista UFG, Goiânia, v. 24, n. 30, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v24.80360. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/80360. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

Dossier: Rural Education, Indigenous Education and Quilombola Education: paths of resistance and (dis)encounters with new and other narratives