Feria IV

Franco Donatoni’s concept as a catalyst for the creative process.

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v23.75269

Palabras clave:

Key-words: Feria IV; Franco Donatoni; Free Bass Accordion; Contemporary Music.

Resumen

Feria IV, an original work written for accordion by Franco Donatoni, reflects the singularity of a composer who marked his time for his unique genius and creativity, innovating musical writing with deep influences from Webern, Boulez and Stockhausen. Based on the idea that the previously presented material could be reformulated in such a way that it would never run out, Donatoni developed a Bricolage concept in his music, directing rhythms, causing rapid changes in texture and reusing the materials from one piece to another. A frequent participant in Darmstad summer courses composition, his music is characterized by constant expressiveness, lyricism, enthusiasm and exaltation of spirit. The article is presented in three sections: general notions about the composer and work, interpretive analysis and the interpreter's point of view conclusions about Donatoni’s concept as a catalyst for the creative process.

Key-words: Feria IV; Franco Donatoni; Free Bass Accordion; Contemporary Music.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Gonçalo Pescada, Universidade de Évora, Évora, Portugal, gpescada@uevora.pt

Gonçalo Pescada nasceu em Faro, a 10 de agosto de 1979. Doutorado com distinção e louvor em Música e Musicologia – vertente de Interpretação pela Universidade de Évora, em 2014, concluiu também a licenciatura bi-etápica em Música – vertente Interpretação pela Escola Superior de Artes Aplicadas (Castelo Branco), o Curso Complementar de Acordeão pelo Instituto Musical Vitorino Matono (Lisboa) e a Profissionalização em Serviço (M01 e M32) pela Universidade Aberta.
Foi distinguido com vários prémios, entre os quais: 1º Prémio no Concurso Nacional de Acordeão (Alcobaça, 1995), 1º Prémio no Concurso Internacional de Acordeão “Citá di Montese” (Itália, 2004) e 1º Prémio no Concurso de Interpretação do Estoril (2006).
Apresentou-se como solista com várias orquestras, estreando e interpretando várias obras em primeira audição em Portugal. Foi convidado a participar em festivais de enorme prestígio em Espanha, França, Reino Unido, Alemanha, Itália e Bulgária. Tem gravado para rádios e televisões, destacando-se a RDP Antena 2, a RTP e a Rádio e Televisão Nacional Búlgara.
A sua discografia compreende vários cd’s a solo, em música de câmara e com orquestra. Alguns compositores têm-lhe dedicado novas obras para Acordeão. Atualmente é Professor Auxiliar no Departamento de Música da Universidade de Évora e Investigador (membro integrado) no CESEM – Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical.

Descargas

Publicado

2023-09-21

Cómo citar

PESCADA, G. Feria IV: Franco Donatoni’s concept as a catalyst for the creative process. Música Hodie, Goiânia, v. 23, 2023. DOI: 10.5216/mh.v23.75269. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/75269. Acesso em: 12 may. 2024.

Número

Sección

Artigos