Being the other: defamiliarization processes in musical composition

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v23.73322

Palabras clave:

defamiliarization in musical composition, post-humanist theories, re-thinking new music analysis, musical language

Resumen

This investigation applies posthumanist theories and ideas in musical composition, more specifically, to explore the possibility of achieving critical distance. To accomplish this, I explore two important concepts: defamiliarization, and the idea of being the other. Both ideas have been approached by scholars using various methods and terminologies (Rosi Braidotti, Theodor Adorno), as well as by composers (John Cage, Arnold Schoenberg, Luigi Nono, Ming Tsao, and Steven Takasugi). The result is a reflection on rethinking musical language in general, and how this became a trend in the music of the twentieth and twenty-first centuries.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Felipe de Almeida Ribeiro, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Curitiba, Paraná, Brasil, felipe.ribeiro@unespar.edu.br

Felipe de Almeida Ribeiro é Doutor em Composição Musical (Ph.D.) pela State University of New York at Buffalo (Estados-Unidos), onde estudou composição e computação musical sob a orientação de Cort Lippe. Em 2008, Ribeiro obteve o título de mestre na University of Victoria (Canadá) estudando composição com Dániel Péter Biró e Gordon Mumma, além de computação musical com Andrew Schloss. Em 2019-2020 realizou Pós-Doutorado na Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover (Alemanha) com bolsa da fundação Alexander von Humboldt (AvH), sob supervisão de Ming Tsao. Sua música tem sido executada e premiada em festivais e salas de concerto nos Estados-Unidos, Canadá, Alemanha, Espanha, Hungria, Brasil, Inglaterra, México, Argentina, e interpretada por artistas como o Vertixe Sonora (Espanha), Ensemble Adapter (Alemanha), SONOR ensemble (Espanha), Ralf Ehlers (Arditti Quartet), New York New Music Ensemble (EUA), Luciane Cardassi (Brasil/Canadá), Norbbotten Neo (Suécia), Thresensemble (Hungria), Catarina Domenici (Brasil), Iracema de Andrade (Brasil/México), Arditti Quartet (Reino Unido), Jack Quartet (EUA), Bozzini Quartet (Canadá), Jean Kopperud (EUA), Aventa Ensemble (Canadá), Nieuw Ensemble (Holanda), Magnus Anderson, Pascal Gallois e Rohan de Saram. Atualmente é Professor Adjunto C na Escola de Música e Belas Artes do Paraná, lecionando composição, teoria, acústica e tecnologia musical. É líder do Grupo de Pesquisa Núcleo Música Nova, membro da Comissão do LaMuSA (Laboratório de música, sonologia e áudio da Embap), editor da Revista Vórtex (ISSN 2317-9937) e coordenador geral do SiMN (Simpósio Internacional de Música Nova)

Descargas

Publicado

2023-02-13

Cómo citar

RIBEIRO, F. de A. Being the other: defamiliarization processes in musical composition. Música Hodie, Goiânia, v. 23, 2023. DOI: 10.5216/mh.v23.73322. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/73322. Acesso em: 16 ago. 2024.

Número

Sección

Artigos