Music-making intentionality: I move, therefore the world sounds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v25.81656

Keywords:

performance musical; fenomenologia; intencionalidade musicante.

Abstract

This article aims to carry out a phenomenological analysis of musical performance. The phenomenological method investigates how things appear to consciousness. In this sense, the study seeks to understand how the act that gives life to a musical work appears to consciousness. Music-making intentionality is complex and made up of other intentionalities. From the point of view of musical performance, the object is always intersensory, situated and experienced by the body itself and by the music-making self. Music-making intentionality encompasses tactile, motor, auditory (internal and external), visual and temporal intentions in a single unit. Husserl's phenomenological analysis of time helped to differentiate objective time, musical time and immanent time. The proposal for a phenomenological reduction highlighted musical intentionality together with the threefold aspect of immanent time, in its retention, primordial impression and protension. The starting point for the reduction was the piano. Each musical instrument has its own availability or handling, which requires other reductions. On the one hand, there is the infinite diversity of musical ideas (variable), on the other hand, in all musical performances, the music-manking intentionality is always a unity of auditory, temporal and tactile-motor intentions (invariable). “I move, therefore the world sounds” is a synthetic motto that applies to any musical instrument and any performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonas Bach Jr., Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil jonas.bach@uftm.edu.br

Doutorando em Educação pela UFPR e Alanus Hochschule, com pesquisa sobre a Pedagogia Waldorf como práxis educativa para a liberdade. Mestre em Educação pela UFPR, com pesquisa sobre a educação ecológica na Pedagogia Waldorf. Bacharel em Comunicação Social - Jornalismo (UFPR). Diretor musical, arranjador e solista da Orquestra Harmônicas de Curitiba.

Fátima Graça Monteiro Corvisier, Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil fatimacorvisier@usp.br

Fátima Corvisier é doutora em Música pela Universidade de São Paulo, mestre e bacharel pela Escola de Música da UFRJ, onde recebeu a Medalha de Ouro. Atuou como recitalista no Brasil, Estados Unidos e Alemanha, sendo vencedora do II Concurso Dirk Bovendorp e solista da OSESP sob regência de Eleazar de Carvalho. Em parceria com Fernando Corvisier, forma o Duo Corvisier, com atuações destacadas nos EUA e Europa, incluindo apresentações em universidades e eventos científicos internacionais. Desenvolve pesquisas nas áreas de Pedagogia do Piano e Práticas Interpretativas. Desde 2004, é professora de piano e atualmente Chefe do Departamento de Música da FFCLRP–USP.

Published

2025-07-17

How to Cite

BACH JR., Jonas; GRAÇA MONTEIRO CORVISIER, Fátima. Music-making intentionality: I move, therefore the world sounds. MÚSICA HODIE, Goiânia, v. 25, 2025. DOI: 10.5216/mh.v25.81656. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/81656. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos