As consoantes plosivas surdas no contexto da voz cantada:

análise do Voice Onset Time (VOT) e sua relação com a inteligibilidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v24.79644

Keywords:

canção de câmara brasileira, Voice Onset Time, inteligibilidade do texto cantado, consoantes plosivas surdas

Abstract

Consonants play a crucial role in the interpretation and structuring of words in sung texts. This study aimed to analyze whether the performance environment, in auditoriums of varying sizes such as Chamber or Grand Theatre, influences the duration of the Voice Onset Time (VOT) of the consonants /p/, /t/ and /k/, as well as the melodic syllables “por”, “tor” and “quis” in a song. Furthermore, the VOT of two singers, one considered less intelligible and the other more intelligible, was investigated during a performance intended for the Chamber. The study included 10 sopranos who performed the song “When I die” (2022) in simulated Chamber and Grand Theater environments. Subsequently, excerpts from the performances containing the consonants /p/, /t/, /k/ and their respective melodic syllables were selected to VOT measurement. For the second objective, the same procedure was carried out, but only comparing the VOT values of the performance intended for the Chamber between the least and most intelligible singer. The results indicated that there was no statistically significant difference in the VOT values of voiceless consonants and syllables between the two performances. However, when comparing the VOT values between the two performers (less and more intelligible), it was found that the more intelligible singer had a lower VOT. Therefore, the results suggest that a reduced duration for voiceless stop consonants can favor the intelligibility of the sung text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina de Souza Gusmão, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, tina_gusmao@tahoo.com.br

He has a degree in Speech Therapy. Specialization in Voice from the Pontifical Catholic University of Minas Gerais - specialist from the Federal Council of Speech Therapy. Graduated in Music/Singing from the State University of Minas Gerais -UEMG. Master's degree in Music - Sonology - UFMG. PhD in Music/performance -UFMG. Postgraduate student in Neurofunctional Speech Therapy - FINAMA. Licensed by Jeanie LoVetri's Somatic VoiceWork (TM) method, completing levels 1, 2 and 3. She worked as a teacher on the Specialization Course in Voice with an emphasis on singing voice at the Faculty of Medical Sciences of Minas Gerais, between 2018 and 2020. She was substitute professor of Singing at the Department of Music at the Federal University of Ouro Preto in the period 2018 and 2020. She is a speech therapist working in the area of ​​clinical, professional and artistic voice. She is a singing teacher, professional singer and vocal coach.

Mônica Pedrosa de Pádua, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, monicapedrosa1@gmail.coms

Graduada em Canto pela Universidade Federal de Minas Gerais (1986). Mestre em Canto pela Manhattan School Of Music (1989). Doutora em Letras / Literatura Comparada pela Faculdade de Letras da UFMG (2009). Realizou Pós-doutorado como Professora Visitante na Universidade da Califórnia, Riverside, como bolsista do PRINT - Programa Institucional de Internacionalização da CAPES (2021-2022). É professora associada da Escola de Música da UFMG. Foi Diretora dessa Instituição na gestão 2014-2018. Atua na linha de pesquisa Performance Musical do programa de Pós-graduação em Música. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Resgate da Canção Brasileira inscrito no diretório de pesquisa do CNPq em 2003. Desenvolve os seguintes projetos de pesquisa: ?A canção brasileira de câmara? - localização de partituras, catalogação, análise, divulgação, edições de partituras, registro sonoro; ?Estudos da Canção de Câmara Brasileira para Canto e Violão? - análise, performance, transcrição, registro sonoro, dicção em português; ?Voz: Sonologia e Performance? - estudo da voz como material acústico em sua vinculação com as produções e atividades musicais, estudos sobre o Português brasileiro cantado. Elaborou, juntamente com pesquisadores brasileiros da área de Canto, a Tabela Fonética do Português Brasileiro Cantado. Em sua pesquisa de Doutorado estudou as interrelações entre música e poesia nas canções de câmara de Lorenzo Fernandes, quando desenvolveu teorias sobre imagética musical com base na semiologia da música. Participou da comissão encarregada de elaborar proposta do Plano de Cultura da UFMG, atendendo a convocação do Edital Mais Cultura nas Universidades, do Minc e MEC. Foi co-coordenadora do Projeto Plano de Cultura da UFMG e integrante do comité executivo do Fórum UFMG de Cultura. Atua regularmente como cantora em música de câmara e concertos com orquestra como o Requiem de Brahms, o Requiem de Mozart e a Missa Brevis de Beethoven.

Fabio Wanderley Janhan Sousa, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil, fabio.janhan@ufpe.br

With a PhD and a Master’s in Sonology from the School of Music at UFMG, an MA in Music and Technology from the University of York in England, and degrees in Composition and Music Education from UFMG, as well as an Electronics Technician from CEFET-MG, I have been working professionally as a sound engineer since 2004 and as a composer since 2014, focusing on contemporary aesthetics with an emphasis on the production of electroacoustic works. My academic contributions include publications in the proceedings of ANPPOM, AES Brazil and UK, Sysmus, Nas Nuvens, and in the journals Sonora, Opus, and Permusi. Currently, I serve as an adjunct professor in the area of theory and composition at the Music Department of UFPE.

Published

2025-01-04

How to Cite

DE SOUZA GUSMÃO, Cristina; PEDROSA DE PÁDUA, Mônica; WANDERLEY JANHAN SOUSA, Fabio. As consoantes plosivas surdas no contexto da voz cantada:: análise do Voice Onset Time (VOT) e sua relação com a inteligibilidade. MÚSICA HODIE, Goiânia, v. 24, 2025. DOI: 10.5216/mh.v24.79644. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/79644. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos