Music and the bodies that (do not) matter

popular music reactions to state massacres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v24.78735

Keywords:

engaged song, state massacres, racialization

Abstract

In this article, we seek to analyze the reaction of politically engaged music to massacres perpetrated by the State and the ways in which popular indignation and musical creation interact with the remembrance of these massacres. We will try to highlight the involvement between the composers and their respective social and political realities, as well as looking at the ways in which music could establish an interaction within its social context. For this, the article discusses three massacres: the Massacre of Puerto Montt, in Chile, the Massacre of Carandiru and the Massacre of Eldorado dos Carajás, in Brazil, represented by the songs Preguntas por Puerto Montt, by Victor Jara, Diário de um Detento, by rap group Racionais MC's and Eldorado dos Carajás, by rap group Manos da Baixada de Grosso Calibre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Porto Ribeiro, Universidade Federal do Acre (Ufac), Rio Branco, Acre, Brasil, letcello@yahoo.com.br

Possui graduação em Música pela Universidade Estadual de Campinas (2010), graduação em História pela Universidade de Brasília (2005) e mestrado em Letras- Linguagem e Identidade pela Universidade Federal do Acre (2019). Doutora em Letras- Linguagem e Identidade pela Universidade Federal do Acre. Atualmente é técnico administrativo - música da Universidade Federal do Acre. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: música, música de câmara, cordas friccionadas, ensino coletivo de cordas e história

Marcello Messina, Southern Federal University (SFEDU), Rostov-on-Don, Rússia, marcellomessina@mail.ru

Possui graduação em Lingue e Culture Europee (Línguas e Culturas Europeias) - Università degli Studi di Catania (2006), mestrado em Lingue e Letterature Moderne (Línguas e Literaturas Modernas) - Università degli Studi di Torino (2009), mestrado em Composition (Composição Musical) - University of Leeds (2009) e doutorado em Composition (Composição Musical) - University of Leeds (2013). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música e Letras.

Published

2024-09-13

How to Cite

PORTO RIBEIRO, L.; MESSINA, M. Music and the bodies that (do not) matter: popular music reactions to state massacres . MUSICA HODIE, Goiânia, v. 24, 2024. DOI: 10.5216/mh.v24.78735. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/78735. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos