Tecnomorfismo enquanto processo composicional em duas peças de Patricia Alessandrini

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v24.78608

Keywords:

análise musical, composição, tecnomorfismo, música acusmática, música eletroacústica

Abstract

This article aims to investigate the possible differences or similarities found in the acousmatic and instrumental creative processes based on the comparative analysis of the pieces Nani and Menus morceaux par un autre moi reunis, by composer Patricia Alessandrini. Considering the concept of technomorphism as a possible compositional model, we seek to understand the influence of technological use on composition and the particular constructions of musical discourse and its differentiations in acousmatic and instrumental contexts. The methodology adopted in this article consists of a literature review on the topic, the authors selected as theoretical references adopted include Pierre Schaeffer's theory and his type-morphology, François Delalande's cognitive musicology and his study of musical conduct, and the rhetorical canons proposed by Quintiliano so that the different phases of musical creation can be systematized based on the update of classical rhetoric applied to contemporary music made by William Teixeira. Furthermore, scores, interviews and recordings by Patricia Alessandrini are considered so that one can understand the creative processes adopted in this specific case. Finally, it is considered that studio creation procedures have become common to different creative processes and that, in the case of Alessandrini, they demonstrate an intimate relationship between acousmatic and instrumental writing, in which the two languages influence each other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ingrid Mayumi Yamazato de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, MS, Brasil, ingridyamazato@hotmail.com

Ingrid Yamazato is a composer with a degree in Music from UFMS and a master's student in the Postgraduate Program in Language Studies at the same university, under the guidance of Dr. William Teixeira. She has additional training at the São Paulo State School of Music with André Damião at the Musical Creation Laboratory and studies composition with Tatiana Catanzaro (UnB / Stanford). She is studying for a second degree in Software Engineering at UNINTER and has experience with recording, editing and post-production of audiovisual material and electroacoustic composition.

William Teixeira da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, MS, Brasil, william.teixeira@ufms.br

William Teixeira é Professor Adjunto no Curso de Música da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (desde 2016). Junto à Universidade de Harvard, atuou como pesquisador visitante (Fulbright Junior Faculty 2022/2023) e atualmente coordena o projeto Pantanal Sounds em parceria com o professor e compositor Hans Tutschku (financiado pelo David Rockefeller Center for Latin American Studies) e integra a equipe do CoMusE - Communal Music-Making (financiado pelo Talley Fund). Também atuou como Pesquisador Visitante (ERC-CONFAP-FUNDECT 2023) do IRCAM. É Bacharel em música com habilitação em violoncelo pela UNESP (2012), concluindo seus estudos de Pós-Graduação sob orientação do compositor Silvio Ferraz, como bolsista FAPESP, obtendo os títulos de Mestre em música pela UNICAMP (2014) e Doutor em música pela USP (2017), com estágios de pesquisa na Paul Sacher Stiftung (Suíça) e na Akademie der Künste, Berlim (Alemanha). Realizou Pós-Doutorado em Filosofia na PUC-RS com pesquisa sobre filosofia analítica da arte. Iniciou seus estudos de violoncelo em Rio Claro/SP com o professor Francisco Paes, prosseguindo-os com Eduardo Bello e Rodrigo Andrade, até se tornar discípulo de André Micheletti. Continuou sua formação por meio de masterclasses com os professores Hans Jensen, Gaetano Nasillo e Xavier Gagnepain, tendo sido selecionado pelo Instituto Goethe para seu programa de mentoria em música contemporânea com o Ensemble Modern (Alemanha), onde teve aulas com Michael Maria Kasper. Dedica-se ao diálogo entre a Música Antiga e a Contemporânea, tendo estreado dezenas de obras de compositores brasileiros de várias gerações, atuando como solista frente a grupos como a Orquestra Sinfônica da UNICAMP, Orquestra Sinfônica de Rio Claro, Orquestra de Câmara da USP, USP-Filarmônica, entre outras orquestras e grupos de câmara. É Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens da UFMS, desenvolvendo projetos de pesquisa na área de Performance Musical em sua relação com os seguintes tópicos: análise da música contemporânea (da canção popular à música experimental com suporte tecnológico); interfaces com a filosofia, a teologia e a retórica; repertório e técnica do violoncelo.

Published

2024-11-06

How to Cite

YAMAZATO DE SOUZA, I. M.; TEIXEIRA DA SILVA, W. Tecnomorfismo enquanto processo composicional em duas peças de Patricia Alessandrini. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 24, 2024. DOI: 10.5216/mh.v24.78608. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/78608. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier SiMN 2023 New Music