Different approaches to artistic research in music

Coessens, Crispin and Douglas (2009), Borgdorff (2012) and López-Cano and San Cristóbal (2014)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v23.76852

Keywords:

artistic research, epistemology of music, musical interpretation

Abstract

This paper presents the characteristic subjects and epistemological aspects of artistic research in music from the books The Artistic Turn: A Manifesto (2009), by Kathleen Coessens, Darla Crispin and Anne Douglas; The Conflict of the Faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia (2012), by Henk Borgdorff, and Investigación artística en música: problemas, métodos, experiencias y modelos (2014), by Rubén López-Cano and Úrsula San Cristóbal Opazo. The authors present and complement the particularities of investigations involving artistic practice: knowledge area, epistemological concepts, state-of-the-art, the relationship between the researcher and the research object, the relationship with methodologies arising from the practice, results and products. Research in the arts still seeks greater academic acceptance due to particularities related to the artistic universe rather than to traditional sciences. By exploring these particularities, it is concluded that artistic research (here, in music) can offer new perspectives to the scientific community based on subjects such as non-conceptualism, contingency and a tendency towards variability in acts of representation.

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Author Biographies

Cauã Canilha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil, cauabcanilha@gmail.com

 Doutorando de Práticas Interpretativas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), sob orientação do Prof. Dr. Daniel Wolff. Mestre em Música (Processos de Criação Musical: Performance) pela Universidade de São Paulo (USP) no ano de 2017, sob orientação do Prof. Dr. Edelton Gloeden. Bacharel em Música (Violão) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) no ano de 2012, sob orientação do Prof. Me. Krishna Salinas. Experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando como instrumentista (solista e camerista) e professor de instrumento. Deu aulas na Universidade Federal do Piauí (UFPI) entre 2019 e 2020 e no IFRS, campus Sertão, entre 2022-2023. Atualmente atua como professor de violão da UDESC.

Daniel Wolff, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil, daniel@danielwolff.com

Bacharel em Música - Habilitação Violão - Escuela Universitária de Música de la Universidad de La República (Montevidéu, 1989), Mestre em Música - Guitar Performance - Manhattan School of Music (Nova Iorque, 1991) e Doutor em Música - DMA - Manhattan School of Music (Nova Iorque, 1998). Professor Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor visitante da Universität der Künste Berlin (pós-doutorado). Orientador de Mestrado e Doutorado. Ministrou cursos em universidades e festivais de música no Brasil, Estados Unidos, Alemanha, México, Uruguai e Argentina. Artigos publicados no Brasil, Estados Unidos, Alemanha, Inglaterra e Uruguai. Partituras publicadas no Brasil e Alemanha. Diversos discos gravados (como intérprete, compositor, arranjador e diretor artístico). Prêmios como compositor, arranjador e intérprete. Recitais na América do Sul, Estados Unidos, Canadá e Europa.

Published

2024-03-27

How to Cite

CANILHA, C.; WOLFF, D. Different approaches to artistic research in music: Coessens, Crispin and Douglas (2009), Borgdorff (2012) and López-Cano and San Cristóbal (2014). MUSICA HODIE, Goiânia, v. 23, 2024. DOI: 10.5216/mh.v23.76852. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/76852. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos