Quincas Laranjeiras e o violão solista no Rio de Janeiro:

“el maestro de los mejores guitarristas”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v23.75190

Keywords:

Violão no Rio de Janeiro, Professores de violão, História do violão no Brasil, “Identidade Transitiva”, Mediação cultural

Abstract

As we have discussed in previous studies (XXXX), Joaquim Francisco dos Santos (1873-1935), Quincas Laranjeiras, played a significant role as a cultural mediator through his compositional and artistic activities, contributing to the circulation of the guitar in various sociocultural spaces in first decades of the twentieth century. The present article aims to demonstrate, anchored in the available literature and in scores and primary sources collected in newspapers of the time, that his pedagogical activities (focusing on the relationship with the “classical guitarists”) also became a decisive aspect of this “transitive identity” (LLANOS, 2018), becoming one of the factors that allowed the instrument to overcome practical and symbolic barriers and increase its circularity in the society of Rio de Janeiro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, humberto-amorim@hotmail.com

Violonista, professor e pesquisador, leciona violão na Universidade Federal do Rio de Janeiro desde 2007. Doutor em Musicologia pela UNIRIO, mestre em violão pela Universidade de Alicante (Espanha), com uma formação acadêmica que compreende sete diplomas (1 doutorado, 2 mestrados e 4 graduações). Publicou dezenas de artigos em revistas científicas e é autor de dois livros publicados pela Academia Brasileira de Música.

Paulo Martelli, Movimento Violão, São Paulo, SP, Brasil, movimentoviolao@gmail.com

Concertista de carreira internacional e com diversos prêmios em concursos, Paulo Martelli é doutor em música pela UNESP, com mestrados e formações na Manhattan School of Music e na Julliard School (Nova Iorque), além de um pós-doutorado na UFG. Seus trabalhos incluem publicações de livros, CD’s e apresentações em alguns dos palcos mais importantes do mundo (incluindo o Carneggie Hall). É o idealizador e diretor da série Movimento Violão.

Published

2023-11-07

How to Cite

AMORIM, H.; MARTELLI, P. Quincas Laranjeiras e o violão solista no Rio de Janeiro:: “el maestro de los mejores guitarristas”. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 23, 2023. DOI: 10.5216/mh.v23.75190. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/75190. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos