Cultural Approaches in Musical Pedagogies of Dalcroze, Kodály, Willems and Orff

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v22.71134

Keywords:

European musical pedagogies. Multiculturalism. Interculturality.

Abstract

The ways of disseminating European musical pedagogies in the first half of the 20th century are multifaceted. The pedagogies of Dalcroze, Kodály, Willems and Orff are notable not only in their countries of origin. This work aims to contextualize these pedagogies, problematizing them in an intercultural perspective and reconfiguring their potentialities in current pedagogical-musical practices. Through bibliographic research, it sought to elucidate issues related to the multiple dimensions of the interface between education and interculturality, and to European musical pedagogies. We concluded that Dalcroze, Kodály, Willems and Orff, as they consolidate living musical practices, build bridges for personal creative activities and outline significant musical experiences nowadays.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nilceia Silveira Protásio, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, nilceiaprotasio@gmail.com

Bacharel em Piano, pela Universidade Federal de Goiás, e mestre e doutora em Educação, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora adjunta da Universidade Federal de Goiás, atua na graduação e na pós-graduação, especialmente com práticas de ensino de música e metodologia da pesquisa. Desenvolve pesquisas na área de educação musical, contemplando temáticas ligadas à formação de professores, metodologia do ensino de música e música no contexto escolar. É coordenadora da área de Música do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) da Universidade Federal de Goiás.

Published

2022-09-28

How to Cite

PROTÁSIO, N. S. Cultural Approaches in Musical Pedagogies of Dalcroze, Kodály, Willems and Orff. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 22, 2022. DOI: 10.5216/mh.v22.71134. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/71134. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos