This is an outdated version published on 2021-10-02. Read the most recent version.

Perdendo o medo de cantar

uma prática de educação musical com professoras pedagogas em formação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v21.67629

Keywords:

Singing out-of tune. Music education. Teacher education. Primary school teacher.

Abstract

Losing the fear of singing: a musical education practice in an Elementary Teacher Training Programme

 

This paper presents an action research developed as an extension course at the Federal University of XX. The targeted participants were five elementary school teachers who considered themselves tone deaf. Research began from the premise thta if the preservice teacher believes that they can not sing in tune, this self perception may lead to a blockage in their relationship with music, resulting in a negative effect on their future activities as a teacher. The main objective of the study was to modify the negative senses that the participants had about their abilities to sing in tune. The intervention offered musical education activities with the central focus on singing. The text explains the pedagogical activities that were developed as well as the analysis of the participants' testimonies obtained during interviews conducted before and after these interventions. Although the action was restricted to a small number of encounters, the collected data indicates that vocal activities, ear training exercises and tasks with creative characteristics conducted in a welcoming environment, could alter the personal relationship established with their singing voice, making them more confident and allowing their relationship with music to become more positive.

Keywords: Singing out-of tune. Music education. Teacher education. Primary school teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Garcia Sobreira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Brasil, silvia.sobreira@unirio.br

Mestre em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É professora do curso de Licenciatura em Música da Unirio, também fazendo parte do corpo docente da Pós-Graduação em Música desta universidade. Desde 1992, desenvolve experiências com adultos desafinados. Em 2002 publicou seu primeiro livro (editora Musimed), fruto de seu mestrado, tendo como tema a desafinação vocal. Em 2003 foi organizadora de um livro (editora Musimed) cujo tema foi o canto escolar. Em 2017, a partir de pesquisa realizada durante pós-doutoramento em Londres, sob a supervisão de Graham Welch, organizou o livro Se você disser que eu desafino..., financiado pela Society for Education, Music and Psychology Research (Sempre), o que possibilitou que a publicação fosse disponibilizada gratuitamente no site do Instituto Villa-Lobos (Unirio). Durante o ano de 2019, esteve em colaboração técnica com a UFPB, período no qual foi possível desenvolver estudos junto ao Grupo de Pesquisa Música, Cultura e Educação, coordenado pela professora doutora Maura Penna

Maura Lucia Fernandes Penna, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil, maurapenna@gmail.com

Graduada em Música (Bacharelado e Licenciatura) e Educação Artística pela Universidade de Brasília. Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba. Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é professora associada 2 do Departamento de Educação Musical da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), atuando na Licenciatura em Música e no Programa de Pós-Graduação em Música (mestrado e doutorado) e coordenando o Grupo de Pesquisa Música, Cultura e Educação. Autora dos livros Construindo o primeiro projeto de pesquisa em educação e música (2017 – 3ª edição revista e ampliada) e Música(s) e seu ensino (2018 – 2ª edição revista e atualizada, 4ª reimpressão), ambos pela Editora Sulina, além de diversos artigos sobre educação musical, ensino das artes, música e cultura, publicados em periódicos científicos, coletâneas e anais de congressos.

 

Published

2021-10-02

Versions

How to Cite

GARCIA SOBREIRA, S.; FERNANDES PENNA, M. L. Perdendo o medo de cantar: uma prática de educação musical com professoras pedagogas em formação. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 21, 2021. DOI: 10.5216/mh.v21.67629. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/67629. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos