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Concept of body and musical expressiveness

Uma crítica fenomenológica sobre a abordagem mecanicista no ensino de piano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v20.60897

Keywords:

Corpo, Música, Dualismo, Fenomenologia, Técnica pianística, Expressividade

Abstract

This article is a comparative study about the concept of body for piano teaching-learning from the mechanistic and phenomenological approaches. In the mechanistic view, I took as a basis Cartesian dualism, which establishes a substantial separation between reason and body. Within phenomenology, I use the concept of own body developed by Merleau-Ponty (1908-1961), which defines the body as an indivisible totality in which there is no classic dichotomy between mind and body. For phenomenology, motricity and expression occur through the foundational relationship. In the mechanistic approach, however, the interrelationship between these aspects happens through hierarchization.

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Author Biography

Milka Dayanne da Silva Araújo, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil

Licencianda em Música pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); possui formação em Música Sacra (curso livre) com ênfase em piano pelo Seminário Teológico Batista do Norte do Brasil (STBNB) (2013) ;possui experiência como pianista correpetidora. Atualmente é ministra auxiliar de música na Igreja Batista em San Martin (IBSM) , em Recife-PE; professora estagiária dos cursos de extensão em Música Sacra pelo STBNB. Dedica-se ao ensino das disciplinas de teclado básico, piano, teoria e percepção musical.

Published

2020-07-13

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How to Cite

ARAÚJO, M. D. da S. Concept of body and musical expressiveness: Uma crítica fenomenológica sobre a abordagem mecanicista no ensino de piano. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 20, 2020. DOI: 10.5216/mh.v20.60897. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/60897. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos