Movement and posture during marimba performance

solo marimba works’ analysis and composition of technical exercises

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v24.79758

Palavras-chave:

Marimba, Marimba Works, Movement and posture, Musician's health

Resumo

este artigo é um recorte de um trabalho em andamento sobre o desenvolvimento de material didático para marimbista com foco no desenvolvimento de habilidades de movimento e postura após o aprendizado e análise de uma seleção de obras avançadas para marimba que possuem momentos/seções particulares onde o músico pode aprimorar sua atenção às possibilidades de movimentos e posturas corporais. Trazemos aqui parte da literatura encontrada relacionada aos movimentos e posturas corporais vinculados à área de música/artes, vinculando essa literatura à experiência de aprendizagem das referidas obras de marimba e aos resultados de material composto ainda não publicado – exercícios técnicos e estudos baseados sobre canções populares brasileiras e alemãs – que tem como foco o desenvolvimento para marimbistas de possibilidades de movimento e postura durante a execução da marimba. Com este trabalho esperamos contribuir para a literatura de métodos existentes – embora escassa, quando comparada a outros instrumentos musicais – para a marimba, considerando até a publicação do material musical como um material separado e em vários idiomas para permitir a acessibilidade para a maioria dos estudantes ao redor do mundo. 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Guilherme Massao Misina, Universität Münster, Germany, guilherme.misina@gmail.com

Bacharel e licenciado em Música pela Universidade de São Paulo sob orientação da Profa. Dra. Eliana Sulpicio. Mestre em Música pelo IA-UNICAMP sob orientação do Prof. Dr. Fernando Hashimoto. Em outubro de 2017, participou do International SPLASH Percussion Orchestra, realizando cinco concertos em cinco cidades alemãs. Foi finalista do Programa Nascente USP 2018 na categoria Música Erudita. Realizou curso de curta duração em Percussion Performance na University of Georgia (Jan-2018/Mar-2018), durante o qual realizou aulas de percussão com Tim Adams e participou de grupos como UGA Wind Ensemble e UGA Wind Symphony.

Eduardo Lopes, Universidade de Évora, Évora, Portugal, el@uevora.pt

Eduardo Lopes studied classical percussion at the Rotterdams Conservatorium (Netherlands) and holds a Bachelor of Music degree with highest honors (Summa Cum Laude) in performance and composition from Berklee College of Music (USA). In 2003, he earned a Ph.D. in Music Theory from the University of Southampton (United Kingdom), under the supervision of Nicholas Cook.

Eduardo has received numerous academic and artistic awards from both Portuguese and international institutions, including the Portuguese Ministry of Culture, the Berklee Achievement Scholarship, the Berklee International Grant, the Luso-American Foundation for Development, and the Portuguese Foundation for Science and Technology.

As a drummer and percussionist, Eduardo has performed in several countries, including Portugal, Spain, the UK, France, the Netherlands, Brazil, Japan, and the USA, and continues to freelance with prominent national and international musicians. As a researcher, he has published work in Music Theory, Rhythm and Meter, Performance Studies, Jazz Studies, and Music Education.

Eduardo has taught at the University of Southampton, the Oporto Superior School of Music and Performing Arts, and the Federal University of Goiás. Currently, he is a Full Professor of Music at the University of Évora's Department of Music and serves as the coordinator of the CESEM-UEvora musicology lab.

Stephan Froleyks, Universität Münster, Germany, dekan.mhs@uni-muenster.de

Stephan Froleyks was born in Kleve on the Lower Rhine in 1962 and studied at the music academies in Hanover and Essen. He works internationally as a composer, performer, and inventor of new instruments. Stephan Froleyks has received several scholarships and art prizes, his compositions, installations, radio plays, multimedia works and theater music were commissioned by WDR, Radio Bremen, and Deutschlandradio, among others, and are performed at many festivals (Donaueschingen, Witten, Dresden, London, Amsterdam, Sao Paulo ...) listed. As a performer and improvisation musician (drums/tuba), Stephan Froleyks works as a soloist and with various ensembles in the broad field of contemporary music.

Downloads

Publicado

2024-10-01

Como Citar

MISINA, G. M.; LOPES, E.; FROLEYKS, S. Movement and posture during marimba performance: solo marimba works’ analysis and composition of technical exercises. Música Hodie, Goiânia, v. 24, 2024. DOI: 10.5216/mh.v24.79758. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/79758. Acesso em: 18 nov. 2024.

Edição

Seção

Artigos