THE ANNAPOLIS NORMAL SCHOOL: THE STUDENT PROFILE (1931)

Authors

  • Tarsio Paula dos Santos Universidade Estadual de Goiás (UEG)/Centro Universitário de Anápolis (UniEVANGÉLICA), Anápolis, Goiás, Brasil, tarsio_13@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-7448-1001
  • Sandra Elaine Aires de Abreu Centro Universitário de Anápolis (UniEVANGÉLICA) / Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, sandraeaa@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0001-6242-961X

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.64478

Abstract

The founding of the Escola Normal de Annapolis - GO in 1931 had the objective of training primary teachers. For this purpose, it offered two distinct and inseparable courses: complementary in two cycles (1st and 2nd year) and normal with four years (1st, 2nd, 3rd and 4th year). In this context, we set as an objective to analyze the profile of the students of that institution in 1931. The temporal delimitation adopted in this investigation was the year 1931, which is justified because it is the year of foundation of the referred student and, consequently, the formation of his first group student. In this study, we used the qualitative approach, bibliographic research and document analysis as a methodology. The historic collection documentation of the Escola Normal de Annapolis (1931 - 1937) allowed us to trace the profile of its normalists in 1931, and the aspects analyzed were: sex, age, place of birth and what method were used to prove schooling, this being a decisive requirement for enrollment in the respective courses, complementary and normal, offered by the institution.

KEYWORDS: History of Education. Normal School. Annapolis. Student Profile.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tarsio Paula dos Santos, Universidade Estadual de Goiás (UEG)/Centro Universitário de Anápolis (UniEVANGÉLICA), Anápolis, Goiás, Brasil, tarsio_13@hotmail.com

Mestrando do Programa de Pós - Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (PPG IELT - UEG); Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário de Anápolis (UniEVANGÉLICA); Graduando em História na modalidade de educação a distância pela Universidade Estadual de Goiás/Universidade Aberta do Brasil (UEG/UAB) e membro ativo do Grupo Goiano de Estudos e Pesquisas em História da Educação UniEVANGÉLICA/UEG/CAPES. É Bolsista da CAPES/CNPQ e atuou como bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) 2019/2020 pela UniEVANGÉLICA.

Sandra Elaine Aires de Abreu, Centro Universitário de Anápolis (UniEVANGÉLICA) / Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, sandraeaa@yahoo.com.br

Pós-Doutora em Educação, pela Universidade Federal de Uberlândia (2014). Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Mestrado em Educação, pela Universidade Federal de Goiás (1997). Especialização em História Econômica (1990), pela Associação Educativa Evangélica. Graduada em Pedagogia pela Associação Educativa Evangélica (1986), em História pela Universidade Federal de Goiás (1987). Docente do Ensino Superior da Universidade Estadual de Goiás e do Mestrado Interdisciplinar em Educação Linguagem e Tecnologias (MIELT/UEG) e do Centro Universitário de Anápolis (UniEVANGÉLICA). Líder do Grupo Goiano de Estudos e Pesquisas em História da Educação (GGEPHE).

Published

2022-04-30

How to Cite

SANTOS, T. P. dos .; ABREU, S. E. A. de . THE ANNAPOLIS NORMAL SCHOOL: THE STUDENT PROFILE (1931). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 110–125, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.64478. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64478. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos