“BEING BLACK, BEING GAY, HOW CAN THAT BE?” DEBATING MASCULINITIES IN PHYSICAL EDUCATION TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80595

Keywords:

Masculinities. Inclusion. Intersectionality. Physical Education.

Abstract

This article aims to problematize the reflections raised at the 9th Cycle of Cinema and Diversity extension event on the theme of masculinities and its relationship with intersectional aspects, which took place after the screening of the documentary “Bicha Preta”. Dialoguing from broad theoretical references of inclusion, it discusses masculinities and problematises their intersections. With a qualitative approach, we will analyse the reflections and powerful discussions triggered by the debaters and participants, based on the documentary on screen, using discursive textual analysis. We noticed a majority of men proactively participating in the event, discussing the experience of homosexual black men in a social context permeated by racism and homophobia. There was also an invasion of the broadcast with the intention of interrupting it, which demonstrates obvious prejudice, conservatism and the urgent need for these discussions to be visible.

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Author Biographies

Michele Pereira de Souza da Fonseca, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, michelefonseca@eefd.ufrj.br

Doutora e Mestre em Educação (UFRJ). Licenciada em Educação Física (UFRJ). Professora da Escola de Educação Física e Desportos (UFRJ). Coordenadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física escolar (LEPIDEFE).

Leandro Teófilo de Brito, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, teofilo.leandro@gmail.com

Doutor e Pós-doutor em Educação (UERJ). Mestrado em Educação (UFRJ); Licenciado em Educação Física (UFRJ). Professor da Escola de Educação Física e Desportos (UFRJ). Coordena o Grupo de Estudos sobre Masculinidades e Educação (GEMasc).

Samara Oliveira Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, samara.ufrj@gmail.com

Mestre em Educação Física (PPGEF-UFRJ). Pós-graduada CESPEB/UFRJ ênfase Educação Física escolar. Licenciada em Educação Física (UFRJ). Integrante do Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física escolar (LEPIDEFE).

Fabille Mara Assumpção Moreira, Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ), Rio de Janeiro, Brasil, fabilleassumpcao@gmail.com

Mestre em Práticas de Educação Básica (MPPEB/CPII).  Pós-graduada em Educação inclusiva (UNIABEU). Licenciada em Educação Física (UFRRJ). Professora SME-RJ. Integrante do Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física escolar (LEPIDEFE).

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Published

2024-12-20

How to Cite

FONSECA, M. P. de S. da; BRITO, L. T. de; SILVA, S. O.; MOREIRA, F. M. A. “BEING BLACK, BEING GAY, HOW CAN THAT BE?” DEBATING MASCULINITIES IN PHYSICAL EDUCATION TEACHER TRAINING. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1744–1763, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.80595. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80595. Acesso em: 22 dec. 2024.