INDICATORS OF THE SCIENCE COMMUNICATION PROCESS IN FEDERAL UNIVERSITIES OF MINAS GERAIS: A DOCUMENT ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.79524

Keywords:

Scientific Communication, Scientific Literacy, Public Universities, Discursive Textual Analysis.

Abstract

This article is an excerpt from an ongoing doctoral research that aims to verify what the documents from federal universities in Minas Gerais say about how they conduct scientific dissemination (SD). The qualitative documentary research used Discursive Textual Analysis - DTA, according to Moraes and Galiazzi (2006), as the analytical procedure. The corpus was composed of information available in the official communication channels of the institutions (e.g., websites, YouTube and Instagram channels, Facebook), excluding, at this first moment, the normative and operational documents (e.g., PDI, Communication Policy, Ordinances, and Resolutions). As a result, six categories related to SD in federal universities in Minas Gerais were identified: institutional structure; communication channels; events and spontaneous initiatives; collaborations and partnerships; accessibility and inclusion; institutional policies and guidelines.

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Author Biographies

Tenisziara Moura Ferreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, tenisziara.ferreira@uftm.edu.br

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE-UFTM. Mestre em Inovação Tecnológica pelo Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica - PMPIT-UFTM. Técnica em Assuntos Educacionais na Pró-Reitoria de Assuntos Comunitários e Estudantis - PROACE-UFTM.

Renato de Oliveira, Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, renatooliveira@iftm.edu.br

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE – UFTM. Mestre em Ciências Fisiológicas pela UFTM. Especialista em Ensino de Ciências e Biologia pela UFU. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM).

Daniel Fernando Bovolenta Ovigli, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, daniel.ovigli@uftm.edu.br

Professor e Pesquisador - UFTM, Doutor em Educação para a Ciência pela Unesp, Docente permanente junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE-UFTM.

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Published

2024-12-20

How to Cite

FERREIRA, T. M.; OLIVEIRA, R. de; OVIGLI, D. F. B. INDICATORS OF THE SCIENCE COMMUNICATION PROCESS IN FEDERAL UNIVERSITIES OF MINAS GERAIS: A DOCUMENT ANALYSIS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1827–1844, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.79524. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79524. Acesso em: 10 jan. 2025.