CONSTRUCTION OF GAMES WITH FUTURE TEACHERS AIMING THE DEVELOPMENT OF CREATIVITY

Authors

  • Letícia Cacciolari Bordini Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná, Brasil, leticiacacciolarib@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-3620-6241
  • Alexandra Gomes Universidade do Minho (UMINHO), Braga, Portugal, magomes@ie.uminho.pt https://orcid.org/0000-0002-5208-570X
  • Paulo Sérgio de Camargo Filho Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná, Brasil, paulocamargo@utfpr.edu.br https://orcid.org/0000-0002-2407-4878

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76694

Keywords:

Creativity; Teacher Training; Programming Language; Learning.

Abstract

Among the skills of the 21st century, creativity is an aspect that needs to be developed. The use of games in educational environments is important because it uses creativity, autonomy, and the exchange of ideas. In this article, the results of a research study that focused on creating a game development environment using the SCRATCH platform, based on the principles of STEM education, are presented. The main objective was to analyze the characteristics of a maker environment and identify signs of creativity manifested by teachers in initial training during the construction of games. The study involved the participation of 39 students from the Degree in Basic Education at the University of Minho, in Portugal. The adopted methodology was a case study based on the qualitative paradigm. Data were collected through participant observation, individual interviews and analysis of documents produced by the participants. The signs of creative learning were analyzed. It is possible to notice that teamwork, freedom of creation and the environment provide support so that the students can produce more efficiently and highlight their creative aspects.

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Author Biographies

Letícia Cacciolari Bordini, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná, Brasil, leticiacacciolarib@gmail.com

Mestre em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) – Londrina, Pedagoga pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) – Cornélio Procópio, com especialização em Alfabetização e Letramento e Educação Especial e inclusiva. Professora no ensino fundamental na rede municipal de Londrina.

Alexandra Gomes, Universidade do Minho (UMINHO), Braga, Portugal, magomes@ie.uminho.pt

Professora auxiliar no Instituto de Educação da Universidade do Minho (UMinho), investigadora integrada no Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC).Doutorada em Estudos da Criança, ramo de Matemática Elementar, leciona várias Unidades Curriculares de Matemática Elementar e Didática da Matemática quer na graduação quer na pós-graduação e também supervisiona investigação de pós-graduação, mestrado e doutoramento, nessas áreas.

Paulo Sérgio de Camargo Filho, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Londrina, Paraná, Brasil, paulocamargo@utfpr.edu.br

Possui graduação em Física pela Universidade Estadual de Londrina (2007) e doutorado (2014) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Atualmente é professor do Magistério Superior lotado no Departamento de Física da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Londrina/PR, docente permanente e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza. Também é docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática na Universidade Estadual de Londrina. Realizou Estágio Pós-Doutoral na Universidade Estadual de Londrina, no Instituto de Física da USP e na Harvard John A. Paulson School Of Engineering And Applied Sciences (2019). É líder do grupo de pesquisa em STEM EDUCATION (UTFPR) cadastrado no CNPq e pesquisador ativo no Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências (UEL).

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Published

2024-05-15

How to Cite

BORDINI, L. C.; GOMES, A.; FILHO, P. S. de C. CONSTRUCTION OF GAMES WITH FUTURE TEACHERS AIMING THE DEVELOPMENT OF CREATIVITY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 143–160, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76694. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76694. Acesso em: 29 jun. 2024.