MEMORIES OF SOCIAL WHITDRAWAL AND THE CHALLENGE OF PRESENCE MAKING: THE TEACHING CRAFT DURING AND AFTER THE COVID-19 PANDEMIC IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76636

Abstract

This article addresses the strategies employed by public school teachers to generate acts of presence, so necessary for the achievement of the goals of teaching work, especially in the pandemic period. This need to build presence was crossed by excesses of screens and several infidelities of the environment, from the need to learn resources to the (un)availability of good quality equipment and network.  Through the referential of Labor Clinics and articulating the generation of presence acts to the generation of kinship and the Cat's Cradle Game, concepts by Donna Haraway, we analyze aspects of this process which led teachers to modify the strategies of craft used until then, as well as involved extreme fatigue resulting from this situation of urgent need to create strategies of presence facing the health scenario which imposed confinement.

KEYWORDS: Social Withdrawal. Teaching. Technologies. Presence.

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Author Biographies

Fernanda Spanier Amador, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, feamador@uol.com.br

Psicóloga, Professora da Graduação em Psicologia e da Pós-graduação em Psicologia Social e Institucional/UFRGS, Pós-Doutora em Educação/UFRGS.

Juliana Prediger, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) / Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, jprediger@gmail.com

Psicóloga, Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestra em Psicologia Social e Institucional (UFRGS). Possui título de especialista em Psicologia Escolar/Educacional pelo Conselho Regional de Psicologia - RS. É psicóloga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Porto Alegre (IFRS/POA).

Lívia Ricardo Fernandes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, livia.fer8031@gmail.com

Psicóloga. Mestranda em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Cristiane da Silva Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, crisdac10@gmail.com

Pós-doutoranda em Psicologia Social e Institucional/UFRGS. Doutora em Educação/UFRGS. Professora da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre.

 

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Published

2023-12-29

How to Cite

AMADOR, F. S.; PREDIGER, J.; FERNANDES, L. R.; COSTA, C. da S. MEMORIES OF SOCIAL WHITDRAWAL AND THE CHALLENGE OF PRESENCE MAKING: THE TEACHING CRAFT DURING AND AFTER THE COVID-19 PANDEMIC IN BRAZIL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 743–759, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76636. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76636. Acesso em: 25 nov. 2024.