BUILDING A FULL CITIZENSHIP: EDUCATION, TECHNOLOGY AND CRITICAL PARTICIPATION BASED ON THE IDEAS OF FERNANDES, FREIRE, AND DAMATTA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76595

Abstract

This study addresses the intersection of education, technology, and citizenship in pursuing a more just and participatory society. Drawing upon the ideas of Florestan Fernandes, Paulo Freire, and Roberto DaMatta, the relevance of education as a tool for social change, liberation, and awareness of oppressive structures is highlighted. The digital age brings challenges and opportunities to forming engaged and critical digital citizens. Integrating these ideas with technological possibilities allows us to promote a transformative education, empowering students as change agents in a more equitable society. Overcoming the digital divide and providing adequate training for educators is vital.

KEYWORDS: Fair Society; Digital Inclusion; Technologies in Education; Educational Technologies; Pedagogical Practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Pires de Castro, University of Vienna

Mestra em Jornalismo e Ciências da Comunicação (Universidade de Viena) e Mestranda em Ciências Política na mesma universidade. Especialista em Marketing (Escola Superior de Propaganda e Marketing – ESPM) e Bacharel em Propaganda e Publicidade (Fundação Armando Alvares Penteado – FAAP). Atualmente faz parte do Comitê de Apoio Técnico Científico da Plataforma de Dados Brasileiros no exterior e do Comitê Acadêmico do Brazilian Research and Studies Center (BRaS) onde também é responsável pelo Departamento de Comunicação e Relações Públicas e coordena o Grupo de Pesquisas de Mídias Sociais. É membro dos Grupos de Pesquisas DIASPOTICS: migrações / diásporas / tics (UFRJ), Laboratório de História e Meio Ambiente-Labhima (UNESP) e Grupo de Pesquisa em Mídias, Tecnologias e História (UFT) todos do CNPq.

Francisca Helena Vetorazo, State University of Campinas

Antropóloga, formada pela Universidade de São Paulo (USP), Doutora em Educação e Mestra em Ciências Sociais na Educação pela Universidade de Campinas (Unicamp). É especialista em Psicopedagogia com ênfase em Educação Inclusiva pela Faculdade Metropolitana de São Paulo. É especialista em Ética, Valores e Saúde na Escola pela USP eUNIVESP. Cursou pós-graduação em História, Cultura e Sociedade pela PUC-SP / COGEA. Atuou durante 15 anos como professora de Sociologia e coordenou a área de Ciências Humanas em um renomado colégio paulistano. Foi diretora pedagógica em um cursinho pré-vestibular de educação popular. Atualmente leciona Ciências Sociais Aplicadas no ensino superior. É pesquisadora de Mídias Sociais no Brazilian Research and Studies Center (BRaS), é membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Diferenciação Sócio-Cultural (GEPEDISC-Unicamp) e do Laboratório de História e Meio Ambiente-Labhima (UNESP).

References

ANDERSEN, K., OHME, J., BJARNOE, C., BORDACCONI, M. J., ALBAEK, E., DE VREESE, C. H. Generational Gaps in Political Media Use and Civic Engagement: From Baby Boomers to Generation Z. Londres: Routledge, 2020.

CANDIDO, A. Florestan Fernandes. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.

CARVALHO, J. M. de. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

CERQUEIRA, L. Florestan Fernandes: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

DA MATTA, R. A Casa & a Rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. Rio de Janeiro: Guanabara, 1997.

FERNANDES, F. Educação e sociedade no Brasil. São Paulo: Editora Dominus, 1996.

FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes: Ensaio de interpretação sociológica. Volume 1. São Paulo: Globo Livros, 2008a.

FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes: No limiar de uma nova era. Volume 2. São Paulo: Globo Livros, 2008b.

FERNANDES, F. Mudanças sociais no Brasil. São Paulo: Global Editora, 2008c.

FERNANDES, F. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: Global Editora, 2013.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação - uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. A construção de uma nova cultura política. Fórum de Participação Popular nas Administrações Municipais. Poder local, participação popular e construção da cidadania, [s. l.], 1995.

GADOTTI, M. Lições de Freire. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, jan. 1997. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/59588/62687. Acesso em: 1 nov. 2023.

HEISE, R.; KENNER, S. Citizenship Education and the Digital Sphere: Addressing Hate Speech, Intersectional Discrimination and Fake News Online. In: SUPIK, Linda et al. (ed.). Gender, Race and Inclusive Citizenship: Dialoge zwischen Aktivismus und Wissenschaft, Wiesbaden: Springer VS, 2022. p. 415-430. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-36391-8_17. Acesso em: 1 nov. 2023.

PONTUAL, P. de C. Contribuições de Paulo Freire e da Educação Popular à construção do sistema educacional brasileiro. Revista E-Curriculum, São Paulo, v.7, n.3, dez. 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/7592. Acesso em: 1 nov. 2023.

Published

2023-12-29

How to Cite

CASTRO, C. P. de; VETORAZO, F. H. BUILDING A FULL CITIZENSHIP: EDUCATION, TECHNOLOGY AND CRITICAL PARTICIPATION BASED ON THE IDEAS OF FERNANDES, FREIRE, AND DAMATTA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 658–668, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76595. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76595. Acesso em: 27 sep. 2024.