EDUCATION AND WORLD-IMAGE: PEDAGOGICAL PRACTICES AND TRAINING FOR CRITICAL READING OF VISUAL LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76586Keywords:
Image Word; Visual Literacy; Image Reading; Pedagogical Practices.Abstract
This article reflects on the protagonism that imagery culture has gained in social relations in recent decades and how this reality demands educational practices that not only offer tools for the students to be capable of reading and understanding written language, but also be able to read images critically. Based on this, it is defended that visual literacy is not linked only to the Art subject, but also to the practices of all the teachers. To guide and support these discussions were used the contributions of researchers such as Freire (1996), Acaso and Megías (2017), Martins (2012), Martins (2006; 2017), Cunha (2005), Kellner (2005) and Baliscei (2019).
Keywords: Image word; visual literacy; Image reading; pedagogical practices.
Downloads
References
ACASO, M.; MEGÍAS, C. Art thinking: Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós educación, 2017.
ACASO, M. La educación artística no son manualidades: Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Editora Catarata, 2009.
BALISCEI, J. P. PROVOQUE - Problematizando visualidades e questionando estereótipos: leitura de imagens fundamentada nos Estudos da Cultura Visual. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 77, p. 283-298, set./out. 2019.
BEIGUELMAN, G. Políticas da imagem: Vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
CUNHA, S. R. V. Cenários da educação infantil. Revista Educação e Realidade. Rio de Janeiro, v. 30, n. 2, p. 166-185, jul/dez. 2005.
DOMINGUES, C. M. O Olhar de Quem Olha: Cultural visual, Arte e Mediação na Aula de História - o uso da imagem na construção do conhecimento histórico. 2006. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2006.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GALERIA PIVÔ. Imagem da obra da artista Moara Tupinambá. Galeria Pivô, São Paulo, (2021 [s.d]). Disponível em: https://www.pivo.org.br/residencias/participantes/moara-tupinamba/. Acesso em: 20 fev. 2024.
KELLNER. D. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 6. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2005. p. 104-131.
MARTINS, M. C. Curadoria educativa: inventando conversas. Reflexão e
Ação: Revista do Departamento de Educação/UNISC. Santa Cruz do Sul, v. 14, n. 1, p. 9-27, jan./jun. 2006.
MARTINS, M. C. Narrativas verbais e visuais: proposições em mediação cultural. In: MARTINS, M. C. Mediação cultural: olhares interdisciplinares. São Paulo: Uva Limão, 2017, p 39-47.
MARTINS, R. Rumos e rotas da imagem e da arte na educação. Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 14, n. 2, p. 286-291, jul/dez. 2012.
NASA. Imagem divulgada em 1969 retratando a chegada norte-americana à lua. NASA, [s. l.], 1969. Disponível em: https://www.nasa.gov/topics/people/features/armstrong_obit.html. Acesso em: 20 fev. 2024.
PESSI, M. C. A. S. Illustro imago: professoras de arte e seus universos de imagens. 2008. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SARDELICH, M. E. Leitura de imagens, cultura visual e prática educativa.
Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 128, p. 451-472, mai/ago. 2006.
SILVA, S. K. As "artes de fazer" e de viver de professoras e alunos nas interfaces entre culturas, currículos e cotidianos escolares. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.
VERGARA, L. G. Curadorias educativas: consciência do olhar, percepção imaginativa e perspectiva fenomenológica aplicadas à experiência estética. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS. v. 3, 1996, São Paulo, Anais [...]. São Paulo, p. 240-247, out. 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.