EDUCATION AND WORLD-IMAGE: PEDAGOGICAL PRACTICES AND TRAINING FOR CRITICAL READING OF VISUAL LANGUAGE

Authors

  • Letícia Gonçalves Rosa Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, leticiagoncalvesrosa@gmail.com https://orcid.org/0009-0006-7928-9856
  • Julia Rocha Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, pjuliarocha@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-9135-5912

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76586

Keywords:

Image Word; Visual Literacy; Image Reading; Pedagogical Practices.

Abstract

This article reflects on the protagonism that imagery culture has gained in social relations in recent decades and how this reality demands educational practices that not only offer tools for the students to be capable of reading and understanding written language, but also be able to read images critically. Based on this, it is defended that visual literacy is not linked only to the Art subject, but also to the practices of all the teachers. To guide and support these discussions were used the contributions of researchers such as Freire (1996), Acaso and Megías (2017), Martins (2012), Martins (2006; 2017), Cunha (2005), Kellner (2005) and Baliscei (2019).

Keywords: Image word; visual literacy; Image reading; pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Gonçalves Rosa, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, leticiagoncalvesrosa@gmail.com

Graduada no curso de Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e professora da Secretaria de Educação da Serra, Espírito Santo. Possui interesse na área de práticas de ensino e currículo, com foco na relação dessas áreas com a cultura imagética.

 

Julia Rocha, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, pjuliarocha@gmail.com

Doutora em Educação Artística pela Universidade do Porto e professora adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Realiza pesquisa sobre o ensino da arte na contemporaneidade, mediação cultural, relações entre museus e escolas, avaliação de propostas educativas no campo das artes visuais e formação de professores. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Entre - Educação e Arte contemporânea.

References

ACASO, M.; MEGÍAS, C. Art thinking: Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós educación, 2017.

ACASO, M. La educación artística no son manualidades: Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Editora Catarata, 2009.

BALISCEI, J. P. PROVOQUE - Problematizando visualidades e questionando estereótipos: leitura de imagens fundamentada nos Estudos da Cultura Visual. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 77, p. 283-298, set./out. 2019.

BEIGUELMAN, G. Políticas da imagem: Vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

CUNHA, S. R. V. Cenários da educação infantil. Revista Educação e Realidade. Rio de Janeiro, v. 30, n. 2, p. 166-185, jul/dez. 2005.

DOMINGUES, C. M. O Olhar de Quem Olha: Cultural visual, Arte e Mediação na Aula de História - o uso da imagem na construção do conhecimento histórico. 2006. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2006.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALERIA PIVÔ. Imagem da obra da artista Moara Tupinambá. Galeria Pivô, São Paulo, (2021 [s.d]). Disponível em: https://www.pivo.org.br/residencias/participantes/moara-tupinamba/. Acesso em: 20 fev. 2024.

KELLNER. D. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 6. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2005. p. 104-131.

MARTINS, M. C. Curadoria educativa: inventando conversas. Reflexão e

Ação: Revista do Departamento de Educação/UNISC. Santa Cruz do Sul, v. 14, n. 1, p. 9-27, jan./jun. 2006.

MARTINS, M. C. Narrativas verbais e visuais: proposições em mediação cultural. In: MARTINS, M. C. Mediação cultural: olhares interdisciplinares. São Paulo: Uva Limão, 2017, p 39-47.

MARTINS, R. Rumos e rotas da imagem e da arte na educação. Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 14, n. 2, p. 286-291, jul/dez. 2012.

NASA. Imagem divulgada em 1969 retratando a chegada norte-americana à lua. NASA, [s. l.], 1969. Disponível em: https://www.nasa.gov/topics/people/features/armstrong_obit.html. Acesso em: 20 fev. 2024.

PESSI, M. C. A. S. Illustro imago: professoras de arte e seus universos de imagens. 2008. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SARDELICH, M. E. Leitura de imagens, cultura visual e prática educativa.

Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 128, p. 451-472, mai/ago. 2006.

SILVA, S. K. As "artes de fazer" e de viver de professoras e alunos nas interfaces entre culturas, currículos e cotidianos escolares. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.

VERGARA, L. G. Curadorias educativas: consciência do olhar, percepção imaginativa e perspectiva fenomenológica aplicadas à experiência estética. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS. v. 3, 1996, São Paulo, Anais [...]. São Paulo, p. 240-247, out. 1996.

Published

2024-05-15

How to Cite

ROSA, L. G.; ROCHA, J. EDUCATION AND WORLD-IMAGE: PEDAGOGICAL PRACTICES AND TRAINING FOR CRITICAL READING OF VISUAL LANGUAGE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 196–209, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76586. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76586. Acesso em: 22 jun. 2024.