MEDIA ALPHABETIZATION AND HUMAN RIGHTS: THE PHOTOGRAPHY PROVIDING OPPORTUNITIES TO OTHER COMPOSITIONS FOR THE CITIZEN FORMATION IN THE SCHOOL TERRITORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76536

Abstract

The following work discusses the commitment of educative institutions and their professionals related to the media alphabetization and human rights. The study proposes an incursion through the praxis of Literature Review (LR), aiming a dialogue among LR, considering concepts as human rights, education, media and photography, and experiences of university extension in the development of actions that articulates the photographic language and their technologies in the school territory. It is a theoretical-reflexive article, methodologically characterized as qualitative, documental and bibliographical. The contribution is given more as a restless source than the finding of single and non-deductible solutions. 

KEYWORDS: Education. Human Rights. Media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alissom Roberto Brum, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, Brasil, alisson-r-brum@hotmail.com

Graduated in Publicity and Propaganda from the Feevale University and Master in Cultural Diversity and Social Inclusion at the same institution. He has experience in the area of ​​Communication, with emphasis on Publicity and Propaganda and Photography. It has been working since 2014 in the development of research and extension activities, focusing on the relationship between media, education and image. Currently develops research on childhood and media, focusing on Human Rights and Media-Visual Literacy.   Ícone "Verificada pela comunidade"  

Saraí Patrícia Schmidt , Universidade Feevale, Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, Brasil, saraischmidt@feevale.br

 

  Ícone "Verificada pela comunidade"  

References

ALVES, N. G.; CAETANO, M.; SOARES, M. C. S. Imagens: Resistências e Criações Cotidianas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 37, n. 2, p. 4–7, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11625. Acesso em: 21 nov. 2023.

BACCEGA, M. A. A construção do Campo. Revista USP, São Paulo, n. 48, p. 18-31, 2000-2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/32888. Acesso em: 16 nov. 2023.

BARONE, F. A Revisão de literatura em Bibliotecomia e Documentação: uma Prática Pedagógica. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 23, n. 1/4, p. 136-146, 1990.

BAUMAN, Z. Vidas Desperdiçadas. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BAUMAN, Z. Vidas para consumo: A Transformação das Pessoas em Mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

CORDEIRO, K. M.; SOUZA. I. M. S.; COSTA, R. P. Mídias e Educação em Direitos Humanos: Novos Tempos, Novos Desafios. Education Policy Analysis Archives, [S. l.], v. 30, n. 41, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/6542. Acesso em: 21 nov. 2023.

FREIRE, P.; CAMPOS, M. D. Leitura da palavra… leitura do mundo. Rio de Janeiro: O Correio da Unesco, 1991.

GUERREIRO, A. S. Educação em direitos humanos: possibilidades a partir do PNEDH e do cinema na escola. Roteiro, Joaçaba, v. 46, n. 34, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24819/16661. Acesso em: 21 nov. 2023.

HOEFEL, M. G. et al. Epistemologias do Sul e a experiência do Projeto Vidas Paralelas dos Migrantes Brasil-França. Revista Cultura de Paz, [S. l.], v. 5, p. 271–285, 2021. Disponível em: https://revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/103. Acesso em: 16 nov. 2023.

KELLNER, D.; SHARE, J. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, p. 687-715, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hcZr4mDdbgTfSy3NWt8RptQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 nov. 2023.

KLEIN, L. Educomunicação: um paradigma para pensar as tecnologias, a educação e os direitos humanos. 2020. Dissertação (Mestrado em Direitos Humanos) – Departamento de Ciências Jurídicas e Sociais, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2020.

LAPA, A. B.; LANNA, L. C.; SILVA, S. S. Desafios da pesquisa ativista em educação. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 20, Edição Especial, p. 7-21, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/43336. Acesso em: 21 nov. 2023.

LEONARDO, F. A. M. “Fique em Casa” e a Influência nos Conceitos Morais Dos Programas Infantis: Um Estudo do Programa “Chaves”. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 175–192, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23683. Acesso em: 21 nov. 2023.

MAIA, J. O. Letramentos de sobrevivência em redes digitais: caminhos possíveis na luta por direitos humanos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, n. 2, p. 954-974, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/zQTxZZ7sj6SXkzyHfcqM3Lk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 nov. 2023.

MOREIRA, W. Revisão de Literatura e Desenvolvimento Científico: conceitos e estratégias para confecção. Janus, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 21-30, 2004.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-32.

SANTOS NETO, J. L. O que é educação midiática? Um campo de interação entre cinema e educação. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, Boa Vista, v. 1, n. 1, p. 156-168, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/repi/article/view/e202012. Acesso em: 21 nov. 2023.

SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Cia. das Letras, 2004.

SOUSA, L. S. Favelação: experiências de letramento midiático através da pesquisa-ação. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/15300. Acesso em: 21 nov. 2023.

SOUZA, K. C. D. Nessa rua, nessa rua, têm educandos da EJA com narrativas fotográficas para nos contar. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/35750. Acesso em: 21 nov. 2023.

UNESCO - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Declaração Universal Sobre a Diversidade Cultural. Unesco, [S. l.], 2002. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127160?posInSet=1&queryId=ac750c54-8bd5-4b5a-80c1-f0b73b248fe3. Acesso em: 01 jun. 2023.

Published

2023-12-29

How to Cite

BRUM, A. R.; SCHMIDT , S. P. MEDIA ALPHABETIZATION AND HUMAN RIGHTS: THE PHOTOGRAPHY PROVIDING OPPORTUNITIES TO OTHER COMPOSITIONS FOR THE CITIZEN FORMATION IN THE SCHOOL TERRITORY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 1025–1041, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76536. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76536. Acesso em: 15 jan. 2025.