THE USE OF DIGITAL CYBERSPACE FOR THE CONSTRUCTION OF RESEARCH METHODOLOGY IN ART EDUCATION, CULTURAL MEDIATION AND MUSEUM EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76337

Keywords:

Art Education; Museum Education; Cyberspace; Participatory Methods.

Abstract

This paper aims to reflect on the use of cyberspace in the construction of research methodologies in Art Education, Cultural Mediation and Museum Education, focusing the analysis on an experience carried out during the Covid 19 pandemic for the development of a master's thesis. Based on the methodological principles of participatory research, the action led to the construction of collaborative laboratories using Blogger and Instagram platforms, privileging the actions of the participants in proposing educational actions and exchanging knowledge among themselves. The analysis showed that the participants' creations in cyberspace is an exercise of educational reflection on arts and cultures, differentiating themselves from communication and visual marketing content that are commonly found in the virtual environments of cultural institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Maete Turetta, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, Pernambuco, Brasil, maiteturetta1@gmail.com

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, culturas e identidades (UFRPE-FUNDAJ). Especialista em Museus, identidades e comunidades pela FUNDAJ.  Graduada em História pela Universidade Federal de São Paulo. Atua como mediadora cultural, educadora museal e arte-educadora.

Mauricio Antunes Tavares, Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ), Recife, Pernambuco, Brasil, mauricio.antunes@fundaj.gov.br

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (Ufpe). Pesquisador Titular da Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj). Docente do Programa Associado (Fundaj-UFRPE) de Pós-graduação em Educação, culturas e identidades (PPGECI).

Joana D'Arc Sousa Lima, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, joana.daslima@ufpe.br

Pós-Doutora em História pela USP e UFPE. Docente no Departamento de Artes Visuais no Centro de Artes e Comunicação da UFPE. Líder do Grupo de Pesquisa Djumbai - Arte e patrimônio cultural africano e afrodiaspóricos.Contemplada com o Prêmio Rumos Educação Cultura e Arte (edição 2008/2010), e com o Prêmio Funarte de Incentivo à Produção Crítica (2010), nos últimos anos vem atuando profissionalmente entre a educação e a cultura, como docente no ensino superior, consultora, pesquisadora, curadora de exposições e editora de produtos pedagógicos-culturais tais como cd-roms, vídeos, catálogos, livros e exposições de artes.

References

BARBOSA, A. M. (Org.). Arte/Educação Contemporânea, Consonâncias Internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 133–147, 2016. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2526. Acesso em: 21 mar. 2024.

FOUCAULT, M. O corpo utópico, as heterotopias. Posfácio Daniel Defert.

Tradução Salma Tannus Muchail. São Paulo: n-1 Edições, 2013.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

HOFF, M. Como (no) repensar los museos em tiempos tan impressionantes. In: III CONGRESSO INTERNACIONAL LOS MUSEOS EM LA EDUCACIÓN. Repensar los Museos. Publicación del Área de Educación Museo Nacional Thyssen-Bornemisza EDUCATHYSSEN, 2016. Anais [...], Museo Nacional Thyssen: Bornemisza, 2016. p. 92-99.

LEVY, P. O que é o virtual. São Paulo: Editora 34, 1996.

MACHADO, J. Mediando-nos, [s. l.], 2020. Mediação do autor. Disponível em: https://mediando-nos.blogspot.com/2020/06/le-monde-vomissant-o-mundo-vomitante.html. Acesso em: 23 mar. 2024.

MEDIANDO_NOS. Página do Instagram. 2020b. Disponível em: https://www.instagram.com/medindo_nos/. Acesso em: 14 maio 2024.

MEDIANDO-NOS. Laboratório na plataforma Blogger, [s. l.], 2020a. Meta(o)dologia 6 – Monumentos que façam sentido. Disponível em: https://mediando-nos.blogspot.com/2020/07/monumento-ao-foda-se-2010-kendell-geers.html. Acesso em: 21 mar. 2024.

MONTEIRO, S. D. O ciberespaço: o termo, a definição e o conceito. DataGramaZero, Porto Alegre, v. 8, n. 3, p. 1-18, 2007. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/6089. Acesso em: 01 set. 2022.

ORFORD LANGUAGES. Google. Digital. [S. l.], 2024. Disponível em: https://www.google.com/search?client=opera-gx&q=digital&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8. Acesso em: 30 mar. 2024.

PASSOS, N. Mediando-nos, [S. l.], 2020. Mediação da autora. Disponível em: https://mediando-nos.blogspot.com/2020/07/serie-juventude-negra-e-sua-realidade.html. Acesso em: 23 mar. 2024.

PANORAMA CRYPTO. Tokens não fungíveis (NFTs) podem ser futuro das obras de arte. [S. l.], 2020. Disponível em: https://panoramacrypto.transfero.com/o-que-sao-tokens-nao-fungiveis-e-como-eles-podem-pegar-carona-no-defi/. Acesso em: 21 mar. 2024.

REZENDE, D. Mediando-nos, [S. l.], 2020. Mediação da autora. Disponível em: https://mediando-nos.blogspot.com/2020/06/voce-me-da-sua-palavra1994-elida.html. Acesso em: 23 mar. 2024.

TURETTA, G. M. Na construção dos modos de fazer: processos metodológicos de educadores(as) de museus e exposições de arte. 2023. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Culturas e Identidades) – Fundação Joaquim Nabuco, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2023. Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/9024. Acesso em: 03 mar. 2024.

VERGARA, L. G. Curadoria Educativa: Percepção Imaginativa/Consciência do Olhar. In: FUNDAÇÃO Bienal do Mercosul. Caderno de Medição. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2011, p. 57-60.

Published

2024-05-15

How to Cite

TURETTA, G. M.; TAVARES, M. A.; LIMA, J. D. S. THE USE OF DIGITAL CYBERSPACE FOR THE CONSTRUCTION OF RESEARCH METHODOLOGY IN ART EDUCATION, CULTURAL MEDIATION AND MUSEUM EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 364–379, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76337. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76337. Acesso em: 21 nov. 2024.