INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76148Keywords:
Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion.Abstract
The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/. Acesso em: 10 mar. 2024.
BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.
BRASIL. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: L9394 (planalto.gov.br). Acesso em: 07 jun. 2022.
Brasil. Convenção da Organização dos Estados Americanos. Decreto nº 3.956, de 8 de outubro de 2001. Promulga a Convenção Interamericana para a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Pessoas Portadoras de Deficiência. Brasília: 2001. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/402854/publicacao/15676750. Acesso em: 01 abr. 2024.
BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Brasília, DF: Presidência da República, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 06 jun. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 01 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação (Secretaria de Educação Especial). Política Nacional de
Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: Ministério da Educação (Secretaria de Educação Especial), 2008.
CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 7. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Unesp, 2004.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Editora Moderna, 2003.
MONTEL, L. M.; SOUZA, R. R. de; LEMOS, L. S. Ações e estratégias de inclusão no plano municipal de educação de Jataí - Go: foco no transtorno do espectro autista. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 1, p. 17–33, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i1.64965. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64965. Acesso em: 18 nov. 2023.
SURIAN, L. Autismo: Informações essenciais para familiares, educadores e
profissionais de saúde. São Paulo: Paulinas, 2018.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007
YIN, R. K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.