INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76148

Keywords:

Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion.

Abstract

The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Oliveira Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, Bahia, Brasil, anddreea1992@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva pela FAESB, Coordenadora da Educação Especial e Inclusiva do Sistema Municipal de Ensino de Itaquara-BA e Coordenadora Local do curso de graduação em Pedagogia pela UEFS em parceria com o Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica - PARFOR.

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, Bahia, Brasil, fosilva@uefs.br

Pós-Doutor e Doutor em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professor Titular do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UEFS). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária – NEPPU. Líder do Grupo de Pesquisa, Docência, Narrativas e Diversidade – DIVERSO.

Gisele Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, Bahia, Brasil, , gisele.oliveira.silva.2018@gmail.com

Liceniada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Professora da Rede Municipal de Eeucação de Itiruçu - Ba.

Vera Lúcia Santos Matos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, Bahia, Brasil, veruskaedi@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/. Acesso em: 10 mar. 2024.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.

BRASIL. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: L9394 (planalto.gov.br). Acesso em: 07 jun. 2022.

Brasil. Convenção da Organização dos Estados Americanos. Decreto nº 3.956, de 8 de outubro de 2001. Promulga a Convenção Interamericana para a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Pessoas Portadoras de Deficiência. Brasília: 2001. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/402854/publicacao/15676750. Acesso em: 01 abr. 2024.

BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Brasília, DF: Presidência da República, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 06 jun. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 01 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação (Secretaria de Educação Especial). Política Nacional de

Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: Ministério da Educação (Secretaria de Educação Especial), 2008.

CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 7. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Unesp, 2004.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

MONTEL, L. M.; SOUZA, R. R. de; LEMOS, L. S. Ações e estratégias de inclusão no plano municipal de educação de Jataí - Go: foco no transtorno do espectro autista. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 1, p. 17–33, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i1.64965. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64965. Acesso em: 18 nov. 2023.

SURIAN, L. Autismo: Informações essenciais para familiares, educadores e

profissionais de saúde. São Paulo: Paulinas, 2018.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007

YIN, R. K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2016.

Published

2024-05-15

How to Cite

SANTOS, A. O.; SILVA, F. O. da; SILVA, G. O. da; MATOS, V. L. S. INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 450–462, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76148. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148. Acesso em: 21 nov. 2024.