INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76148

Keywords:

Pedagogical Practices; Autism Spectrum Disorder (ASD); School Inclusion.

Abstract

The present work aims to understand how the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) occurs in a municipality in Bahia. The present study is qualitative in nature and was developed at the Maria Isabel Pimenta Municipal School, located in the municipality of Itiruçu, which serves the public in the first stage of Basic Education. The data produced was recorded and transcribed in full in Microsoft Word 2010 and analyzed using the Content Analysis technique. It is concluded that inclusive education is not easy, working with children with ASD is difficult due to the different degrees that exist, but it is possible when there is unity, love, dedication and appropriate pedagogical resources. During the workshops, there was an exchange about the concepts surrounding the inclusion of people with ASD in the school environment.

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Author Biographies

Andrea Oliveira Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, Bahia, Brasil, anddreea1992@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva pela FAESB, Coordenadora da Educação Especial e Inclusiva do Sistema Municipal de Ensino de Itaquara-BA e Coordenadora Local do curso de graduação em Pedagogia pela UEFS em parceria com o Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica - PARFOR.

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, Bahia, Brasil, fosilva@uefs.br

Pós-Doutor e Doutor em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professor Titular do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UEFS). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária – NEPPU. Líder do Grupo de Pesquisa, Docência, Narrativas e Diversidade – DIVERSO.

Gisele Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, Bahia, Brasil, , gisele.oliveira.silva.2018@gmail.com

Liceniada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Professora da Rede Municipal de Eeucação de Itiruçu - Ba.

Vera Lúcia Santos Matos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, Bahia, Brasil, veruskaedi@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

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Published

2024-05-15

How to Cite

SANTOS, A. O.; SILVA, F. O. da; SILVA, G. O. da; MATOS, V. L. S. INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN A BAHIAN MUNICIPAL SCHOOL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 450–462, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76148. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76148. Acesso em: 17 jul. 2024.