EMISSION FEEDBACKS BY TEACHERS IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS IN THE UNDERGRADUATE LAW COURSE

Authors

  • Débora Cristina Aureliano Rossi Delalibera Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, Paraná, Brasil, rossi-debora@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-2194-3222
  • Diego Fogaça Carvalho Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, Paraná, Brasil / Universidade Anhanguera Uniderp, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil, diegofocarva@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-4984-6344

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.75976

Keywords:

Teaching of Law; Feedback; Law; Learning.

Abstract

In educational environments, especially in Law course subjects, the use of feedback is a pedagogical strategy for formative assessment, that is, it favors student learning. The teacher, when preparing the feedback, provides information that guides the students, establishing conditions for self-assessment, thus regulating the teaching and learning process. With regard to the theoretical foundation to classify the types of feedbacks, the authors Tunstall and Gipps (1996), Schwartz and White (2000 apud Paiva, 2006, p. 167) and Yorke (2003) were used. This is an exploratory qualitative research, carried out in the years 2020 and 2021, and aims to understand the process of issuing feedbacks by professors of the Law course in face-to-face disciplines. As a method of data collection, semi-structured interviews were used, which were later transcribed. Five professors who work in face-to-face disciplines of the technical-legal training axis of a Higher Education institution in the south of Bahia participated in the research. Data analysis was carried out using Bardin's Content Analysis (2011). It was interpreted that the issuance of feedback takes place in the dialogue at the beginning of the class, as well as after the correction of the assessment instruments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Cristina Aureliano Rossi Delalibera, Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, Paraná, Brasil, rossi-debora@hotmail.com

Advogada inscrita na OAB/PR n. 71.115. Doutoranda em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias pela Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Mestra em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias pela Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera. Cursando Formação Pedagógica em Pedagogia, Especialista em Psicologia Jurídica pela Pontifícia Universidade Católica, Especialista em Direito Eleitoral pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci e graduação em Direito pelo Centro Universitário Filadélfia - UNIFIL

Diego Fogaça Carvalho, Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, Paraná, Brasil / Universidade Anhanguera Uniderp, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil, diegofocarva@gmail.com

Diego Fogaça Carvalho possui graduação em Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2008), mestrado (2012) e doutorado (2016) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Também realizou seu estágio pós-doutoral na mesma universidade que concluiu o doutorado (2017). É professor permanente nos Programas de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Pitágoras Unopar e Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Anhanguera -- Uniderp.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BLACK, P. Os professores podem usar a avaliação para melhorar o ensino? Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 4, n. 2, p. 195-201, 2009. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/717/657. Acesso em: 9 fev. 2024.

CARDINET, J.; PERRENOUD, P. A avaliação formativa num ensino diferenciado. Coimbra: Livraria Almedina, 1986.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação democrática. Florianópolis: Insular, 2002.

DIAS, S., SANTOS, L. Avaliação Reguladora, Feedback Escrito, Conceitos Matemáticos: um triângulo de difícil construção. Charneca de Caparica: FCT. 2006. Disponível em: http://area.fc.ul.pt/pt/Encontros%20Nacionais/XXSIEM_S4_C6_DiasSantos.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GARCIA, R. P. M; TENORIO, R. M. O uso e as potencialidades do feedback processual na avaliação da aprendizagem. In: TENORIO, Robinson Moreira; FERREIRA, Rosilda Arruda; LOPES, Uaçai de Magalhães (org.). Avaliação e Resiliência – diagnosticar, negociar e melhorar. Salvador: EDUFBA, 2012, p. 353-375.

GIPPS, C. Chapter 10: Socio-Cultural Aspects of Assessment. Review of research in education, [s. l.], v. 24, n. 1, p. 355-392, 1999. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0091732X024001355. Acesso em: 9 fev. 2024.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HATTIE, J; TIMPERLEY, H. The power of feedback. Review of educational research, [s. l.], v. 77, n. 1, p. 81-112, 2007. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/003465430298487. Acesso em: 9 fev. 2024.

IOCOHAMA, C. H. O ensino do direito e a separação dos eixos teórico e prático: Interrelações entre aprendizagem e ação docente. 2011. 320 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-06072011-105014/publico/CELSO_HIROSHI_IOCOHAMA.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

MARINHO-ARAUJO, C. M; RABELO, M. L. Avaliação educacional: a abordagem por competências. Revista de Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 20, n. 2, p. 443-466, jul. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/gz8crLXnbW33bgZN5P4zjMp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 fev. 2024.

MARINHO-ARAUJO, C. M. O desenvolvimento de Competências no ENADE: a mediação da avaliação nos processos de desenvolvimento psicológico e profissional. Revista da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior, Sorocaba, v. 9, n. 4, 2004. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/1289/1280. Acesso em: 18 jul. 2020

MICHAELIS. Dicionário Português Brasileiro. São Paulo: Melhoramentos, 2020.

PAIVA, V. L. M. de O. e. Feedback em ambiente virtual. In: LEFFA, Vilson. A interação na aprendizagem de línguas. Pelotas: Educat, 2006.

PEDROCHI JUNIOR, O. A Avaliação Formativa como Oportunidade de Aprendizagem: fio condutor da prática pedagógica escolar. 2018. 67 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018. Disponível em: https://www.uel.br/grupo-estudo/gepema/Teses/2018_Pedrochi_Junior_tese.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

PEDROCHI JUNIOR, O. Avaliação como oportunidade de aprendizagem em Matemática. 2012. 56f. Dissertação (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012. Disponível em: http://www.uel.br/grupo-estudo/gepema/Dissertacoes/2012_Pedrochi_Junior_dissertacao.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

PINTO, J. Avaliação Pedagógica: Conceitos, propósitos e práticas. In: REPÚBLICA DE ANGOLA. Ministério da Educação. Avaliação Pedagógica em sala de aula para professores do ensino primário. Luanda, Ministério da Educação, 2017, p. 7-40 Disponível em: https://www.pat-med.org/wp-content/uploads/2021/05/Modulo-I_AVALIACAO-PEDAGOGICA-EM-SALA-DE-AULA-2018_v02.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

QUINA, J; COSTA, F. C. da; DINIZ, J. A. O feedback pedagógico: Análise da informação retida pelos alunos em aulas de Educação Física. In: CONGRESO INTERNACIONAL DE INTERVENCIÓN EN CONDUCTAS MOTRICES SIGNIFICATIVAS, 1998, Corunã. Anais […]. Corunã: Universidade da Corunã, 1998. p. 735-747 . Disponível em: https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/9808/CC_40_2_art_58.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 9 fev. 2024.

RINVOLUCRI, M. Key concepts in ELT: feedback. ELT Journal, Oxford, v. 48 n. 3, p. 287-288, 1994. Disponível em: https://academic.oup.com/eltj/article/48/3/287/387049. Acesso em: 9 fev. 2024.

ROLDÃO, M. Gestão do currículo e avaliação de competências. Lisboa: Presença, 2003.

SADLER, R. Formative assessment: Revisiting the territory. Assessment in Education, Alberta, v. 5, n. 1, p. 77-84. 1998. Disponível em: https://www.ualberta.ca/centre-for-teaching-and-learning/media-library/symposium/less-teaching-more-learning-2009/royce-sadler/articles/symposiumltmlroyce-sadlerformative-assessment-revisiting-the-territory.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

SHUTE, V. J. Focus on formative feedback. Review of Educational Research, Princeton, v. 1, n. 78, p. 153-189, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/220017728_Focus_on_Formative_Feedback. Acesso em: 11 jul. 2020.

SZYMANSKI, H. A entrevista na educação: a prática reflexiva. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

TUNSTALL, P; GIPPS, C. Teacher Feedback to Young Children in Formative Assessment: a typology. British Educational Research Journal, [s. l.], v. 22, n. 4, 1996. Disponível em: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1080/0141192960220402. Acesso: 9 fev. 2024.

YORKE, M. Formative assessment in higher education: Moves towards theory and the enhancement of pedagogic practice. Higher Education, [s. l.], v. 45, n. 4, p. 477-501, 2003. Disponível em: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1499832. Acesso em: 9 fev. 2024.

Published

2024-05-15

How to Cite

DELALIBERA, D. C. A. R.; CARVALHO, D. F. EMISSION FEEDBACKS BY TEACHERS IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS IN THE UNDERGRADUATE LAW COURSE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 104–120, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.75976. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75976. Acesso em: 17 jul. 2024.