EMISSION FEEDBACKS BY TEACHERS IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS IN THE UNDERGRADUATE LAW COURSE

Authors

  • Débora Cristina Aureliano Rossi Delalibera Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, Paraná, Brasil, rossi-debora@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-2194-3222
  • Diego Fogaça Carvalho Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, Paraná, Brasil / Universidade Anhanguera Uniderp, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil, diegofocarva@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-4984-6344

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.75976

Keywords:

Teaching of Law; Feedback; Law; Learning.

Abstract

In educational environments, especially in Law course subjects, the use of feedback is a pedagogical strategy for formative assessment, that is, it favors student learning. The teacher, when preparing the feedback, provides information that guides the students, establishing conditions for self-assessment, thus regulating the teaching and learning process. With regard to the theoretical foundation to classify the types of feedbacks, the authors Tunstall and Gipps (1996), Schwartz and White (2000 apud Paiva, 2006, p. 167) and Yorke (2003) were used. This is an exploratory qualitative research, carried out in the years 2020 and 2021, and aims to understand the process of issuing feedbacks by professors of the Law course in face-to-face disciplines. As a method of data collection, semi-structured interviews were used, which were later transcribed. Five professors who work in face-to-face disciplines of the technical-legal training axis of a Higher Education institution in the south of Bahia participated in the research. Data analysis was carried out using Bardin's Content Analysis (2011). It was interpreted that the issuance of feedback takes place in the dialogue at the beginning of the class, as well as after the correction of the assessment instruments.

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Author Biographies

Débora Cristina Aureliano Rossi Delalibera, Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, Paraná, Brasil, rossi-debora@hotmail.com

Advogada inscrita na OAB/PR n. 71.115. Doutoranda em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias pela Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Mestra em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias pela Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera. Cursando Formação Pedagógica em Pedagogia, Especialista em Psicologia Jurídica pela Pontifícia Universidade Católica, Especialista em Direito Eleitoral pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci e graduação em Direito pelo Centro Universitário Filadélfia - UNIFIL

Diego Fogaça Carvalho, Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, Paraná, Brasil / Universidade Anhanguera Uniderp, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil, diegofocarva@gmail.com

Diego Fogaça Carvalho possui graduação em Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2008), mestrado (2012) e doutorado (2016) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Também realizou seu estágio pós-doutoral na mesma universidade que concluiu o doutorado (2017). É professor permanente nos Programas de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Pitágoras Unopar e Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Anhanguera -- Uniderp.

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Published

2024-05-15

How to Cite

DELALIBERA, D. C. A. R.; CARVALHO, D. F. EMISSION FEEDBACKS BY TEACHERS IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS IN THE UNDERGRADUATE LAW COURSE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 104–120, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.75976. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75976. Acesso em: 21 nov. 2024.