THE IMPORTANCE OF TEACHING LITERATURE FOR THE PROCESS OF RAISING THE WORKING CLASS'S CONSCIOUSNESS AGAINST OPPRESSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.73280

Abstract

This essay defends the thesis that the teaching of literature, in basic schooling, is a tool for the formation of citizens who are conscious and aware of their place in society, which, in turn, is the pillar that drives the uprising of the working class against its oppressed condition. We make use of theoretical considerations about literary reading that argue that the act of reading literary texts stimulates exotopia and otherness, important assumptions for the visualization and critical analysis of reality. The conclusion is that, precisely because it represents a threat to the maintenance of the status quo, the teaching of literature has been marginalized in an educational project that aims to strengthen the neoliberal socioeconomic system. Therefore, teaching literature, besides being a gesture of resistance against the oppressive movement, turns the teacher into a social agent in the struggle for the possibility of preserving the act of hope in his students.

KEYWORDS: Literary Reading. Teaching Literature. Social Uprising. Social Activism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Rogiellyson da Silva Andrade, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil, rogiellyson@yahoo.com.br

Mestre e doutorando em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGLin) da Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) e graduado em Letras pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Antonio Tiago Lopes dos Santos, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil, thyago.lopes33@gmail.com

Graduado em Letras - Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestrando em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Ceará. Possui formação tecnológica em Gestão de Turismo pela Universidade Ateneu (UniAteneu). Formação técnica em Transações Imobiliárias pelo Centro de Treinamento e Desenvolvimento (CETREDE).

Deorge Lucas Lopes Martins, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil, deorgemartinsufc@gmail.com

Graduado em letras: Português e Espanhol pela Universidade Federal do Ceará. Atua como professor de português no estado do Ceará.

Published

2023-01-03

How to Cite

ANDRADE, F. R. da S.; SANTOS, A. T. L. dos; MARTINS, D. L. L. THE IMPORTANCE OF TEACHING LITERATURE FOR THE PROCESS OF RAISING THE WORKING CLASS’S CONSCIOUSNESS AGAINST OPPRESSION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 1157–1168, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.73280. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73280. Acesso em: 17 jul. 2024.