THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.72167

Abstract

In the last two decades, the basic education financing policy in Brazil has incorporated important redistributive mechanisms, aiming to reduce inequalities in the offer of education that compromise the guarantee of the right to education, in conditions of equity and quality. This article analyzes the guarantee of the right to education for rural people after the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e Valorização do Magistério, implementedin 1997, based on the value/student/year of Fundef, Fundeb and CAQ and data on the conditions of basic education in rural areas. Evidences are presented that the financing policy incorporated mechanisms of positive differentiation for education in the countryside, but they were not enough to improve the conditions of the offer of education.

KEYWORDS: Rural Education. Education Funding. Right to Education. Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cacilda Rodrigues Cavalcanti, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil, cacilda.rc@ufma.br

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (1997), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2002) e Doutorado em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais com estágio doutoral na Universidade de Colônia na Alemanha. É professora do Curso de Pedagogia, do Programa de Políticas Públicas da Universidade Federal do Maranhão e do Programa de Pós-Graduação em Educação, atuando principalmente na área de gestão, planejamento e financiamento da educação, educação do campo e formação de professores.

João Paulo Marra Dantas, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, joaopaulomd22@discente.ufg.br

Graduado em Ciência Política pela Universidade de Brasília (2004), Especialista em Políticas Públicas pela Universidade Federal de Goiás (2014), Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Goiás (2017) e Doutorando em Administração pelo PPGADM/FACE/UFG. Servidor público estadual, lotado na Superintendência Financeira da Secretaria de Estado da Economia de Goiás, atuando especialmente na área de Finanças públicas, Gestão Pública, Política Fiscal, Fundos Públicos e Tributação.

Published

2022-08-31

How to Cite

CAVALCANTI, C. R. .; DANTAS, J. P. M. . THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 636–656, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.72167. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72167. Acesso em: 27 sep. 2024.