DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.72164

Abstract

The present paper aims at analyzing the training of field teachers in the context of the Degree Course in Rural Education (LEDOC) at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM), campus of the Ceará State University. It is a qualitative study and based on doctoral research which examines historical-dialectical materialism within a bibliographic and documentary investigation. It was possible to observe that the LEDOC/FAFIDAM contributed to the confrontation of the educational problems experienced by the peasant populations strengthening the political pedagogical project of the Rural Schools in several regions of the State of Ceará.

KEYWORDS: Rural Education. Degree in Rural Education (LEDOC). Teacher Training. Educational Politics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Maria Gadelha de Carvalho, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Limoeiro do Norte, Ceará, Brasil, sandra.gadelha@uece.br

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Fortaleza, Ceará.

Diana Nara da Silva Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Limoeiro do Norte, Ceará, Brasil, diana.nara@uece.br

Doutoranda em educação pela Universidade Federal do Ceará; professora substituta da Universidade Estadual do Ceará. Limoeiro do Norte- Ceará. 

Luís Távora Furtado Ribeiro, Universidade Federal do Ceará (UFCE), Fortaleza, Ceará, Brasil, luistavora@uol.com.br

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará, Professor livre docente da Universidade Federal do Ceará, Professor-pesquisador do Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará e do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE) da Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza- Ceará.

Published

2022-08-31

How to Cite

CARVALHO, S. M. G. de .; OLIVEIRA, D. N. da S.; RIBEIRO, L. T. F. . DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION . Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 546–562, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.72164. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164. Acesso em: 22 dec. 2024.