DEGREE IN RURAL EDUCATION AND THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO EDUCATION: RESEARCH CONTRIBUTIONS ON THE PERFORMANCE OF ITS GRADUATES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.72097

Abstract

The article presents research results on the performance of graduates of the Degree in Rural Education from federal institutions in the North, Midwest, and Southeast regions of Brazil, aiming to demonstrate the importance of the courses in defense of Education for the peasants. The methodology of documental analysis of theses and dissertations on the graduates of the LEdoCs, of published articles that deal with this them and of the Pedagogical Political Projects of the courses, was adopted. The results show the importance of the Degree in Rural Education in the territories in focus, by expanding access to Higher Education with a significant offer of vacancies aimed at peasant, as well as the importance of these forming courses in the process of knowledge production.

 KEYWORDS: Rural Education. Teacher Training. Right to Education. Graduates.

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Author Biographies

Mônica Castagna Molina, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, mcastagnamolina@gmail.com

Pós-Doutorado em Educação pela UniCamp (2013). Professora Associada da Universidade de Brasília (UnB), da Licenciatura em Educação do Campo, do Programa de Pós-Graduação em Educação, e do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável, da FUP-UnB. Desenvolve pesquisa sobre  Educação do Campo, Formação de Educadores, Políticas Públicas, Reforma Agrária, Desenvolvimento Sustentável.

Salomão Antônio Mufarrej Hage, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, salomaohage53@gmail.com

Doutor pela Universidade de Wisconsin-Madison (1999) e Doutor em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). É professor do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Linguagens e Saberes da Amazônia. Em pesquisas na área de Educação, privilegia as seguintes temáticas: educação do campo, políticas educacionais, educação de jovens e adultos, currículo e formação de professores na Amazônia.

Maria de Fátima Almeida Martins, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, falmartins.ufmg@gmail.com

Pós-doutoramento em Educação (2020). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal de Minas Gerais, na Faculdade de Educação. Desenvolve pesquisa sobre Educação do Campo, Territórios e comunidades tradicionais.

Marcelo Fabiano Rodrigues Pereira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEE-DF), Brasília, Distrito Federal, Brasil, marcelo.fabiano@edu.se.df.gov.br

Doutor em Educação pela Universidade  de Brasília. É professor da Secretaria de Educação do Distrito Federal atuando no nível de coordenação intermediária. Na área de Educação, desenvolve pesquisas no âmbito da Formação de Professores; Educação do Campo, Interdisciplinaridade/formação por área do conhecimento e Organização do Trabalho Pedagógico.

Published

2022-08-31

How to Cite

MOLINA, M. C. .; HAGE, S. A. M.; MARTINS, M. de F. A. .; PEREIRA, M. F. R. . DEGREE IN RURAL EDUCATION AND THE GUARANTEE OF THE RIGHT TO EDUCATION: RESEARCH CONTRIBUTIONS ON THE PERFORMANCE OF ITS GRADUATES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 458–475, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.72097. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72097. Acesso em: 26 sep. 2024.

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