SCHOOLING AND PROFESSIONAL EXPERIENCES OF ADOLESCENTS DEPRIVED OF LIBERTY IN GOIÁS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.71982

Abstract

This article is part of a documentary investigation into the medical records of adolescents who are serving a socio-educational measure of confinement in Goiás. Its objective is to explore data on schooling and professional experiences of adolescents, as well as their parents. The information present in the medical records indicates trajectories of discontinuity and age-grade distortion, with most adolescents out of school before committing an infraction. His professional experiences are marked by most of the insertion in the informal labor market. Although guaranteed by legislation, the universalization of basic education and the right to professional training are aspects that are weakened in the trajectory of adolescents who are in the socio-educational measure of internment and their families.

KEYWORDS: Educational Status. Institutionalized Adolescent. Job Market. Vulnerable Populations.

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Author Biographies

Lara Percílio Santos, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, larapercilio@ufg.br

Mestra em Psicologia Clínica e Cultura pela Universidade de Brasília (2019). Psicóloga Clínica e da Saúde no Centro de Ensino, Pesquisa e Extensão do Adolescente da Universidade Federal de Goiás (CEPEA/FE/UFG). Tem experiência em psicologia com atuação em políticas públicas de saúde e socioeducação. Temas de interesse: práticas parentais, processos de mudança em psicoterapia com adolescentes, socioeducação, gênero, políticas públicas, saúde mental e atenção psicossocial, promoção e prevenção em saúde mental.

Isabela de Oliveira Rosa, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, isabela.oliveirarosa@ufg.br

Doutoranda em Antropologia Social pela Universidade Federal de Goiás. Psicóloga Clínica e da Saúde no Centro de Ensino, Pesquisa e Extensão de Adolescentes da Universidade Federal de Goiás (CEPEA/FE/UFG). Tem experiência em clínica psicanalítica. Temas de interesse: interculturalidade, etnopsicanálise, etnopsicologia, juventude e subjetividades.

Altair José dos Santos, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, altairjsantos@ufg.br

Doutor em Psicologia Clínica e Cultura pela Universidade de Brasília (2014). Professor na Universidade Federal de Goiás. Tem experiência em clínica psicanalítica, com ênfase em subjetividade e cultura, atuando principalmente nos seguintes temas: subjetividade, psicanálise, identificação, adolescência e clínica psicanalítica.

Geisa Nunes de Souza Mozzer, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, geisa_nunes_mozzer@ufg.br

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília (2008). Professora associada da Universidade Federal de Goiás. Tem experiência na área de Formação de Professores, com ênfase em Psicologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: criatividade, educação infantil, educação popular, psicologia histórico-cultural, subjetividade, crianças, adolescentes, literatura infantil e desenvolvimento. 

Published

2023-01-03

How to Cite

SANTOS, L. P.; ROSA, I. de O.; SANTOS, A. J. dos; MOZZER, G. N. de S. SCHOOLING AND PROFESSIONAL EXPERIENCES OF ADOLESCENTS DEPRIVED OF LIBERTY IN GOIÁS . Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 1201–1217, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.71982. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71982. Acesso em: 17 jul. 2024.