FACTORS IN THE IMPLEMENTATION OF HIGHER EDUCATION QUALITY POLICY IN MOZAMBIQUE: THE CASE OF SINAQES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.71439

Abstract

The present research was guided by the objective of investigating the factors of implementation of the National System of Assessment, Accreditation and Quality Assurance – “SINAQES” in Mozambique, as a public policy for Higher Education. Thus, a Documentary Research was carried out, based on the content analysis of official documents. The establishment of a colonial educational system, the post-independence conversion of the educational system, and the introduction of the market economy were identified as relevant contextual determinants under which SINAQES is introduced. Moreover, its implementation is based on the articulation of different actors, among them: political actors, bureaucrats, experts, interest groups, and initiative recipients, under an implementation model that has shown to focus on the top-down conception.

KEYWORDS: Education Quality Policy. Higher Education. Implementation. Mozambique.

 

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Author Biographies

Lainesse Benjamim Samussone , Instituto Superior Politécnico de Manica (ISPM), Vanduzi, Manica, Moçambique, manhunhute@gmail.com

Professora do Instituto Superior Politécnico de Manica (Moçambique). Doutora em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (MG, Brasil). Mestre em Administração e Gestão de Negócios pela Africa University em Mutare, Zimbabwe.  Atua em linhas de pesquisa sobre Políticas Públicas de Educação, Administração Pública, Monitoramento e Avaliação de Políticas Públicas.

Suely de Fátima Ramos Silveira , Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, sramos@ufv.br

Professora Associada da Universidade Federal de Viçosa (MG, Brasil). Doutora em Economia Aplicada pela ESALq/Universidade de São Paulo (USP). Membro do Comitê Científico da Divisão Acadêmica - APB- Administração Pública da ANPAD. Membro do Conselho Fiscal da Sociedade Brasileira de Administração Pública - SBAP. Tem experiência atuando, principalmente nas áreas temáticas de Administração Pública; Políticas Públicas; Agenda, Formulação, Implementação, Monitoramento e Avaliação de Políticas Públicas; Desenvolvimento.

Nayara Gonçalves Lauriano, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, nayaralauriano@gmail.com

Doutoranda e Mestre em Administração com concentração na área Pública do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Viçosa (MG, Brasil). Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Especialista em Gestão Empresarial e Inovação (PUCPR). Atua em linhas de pesquisa sobre Inovação, Desenvolvimento Econômico e Indústria.

Published

2022-04-30

How to Cite

SAMUSSONE , L. B. .; SILVEIRA , S. de F. R. .; LAURIANO, N. G. . FACTORS IN THE IMPLEMENTATION OF HIGHER EDUCATION QUALITY POLICY IN MOZAMBIQUE: THE CASE OF SINAQES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 309–323, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.71439. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71439. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos