THE AGRICULTURAL SCIENCES: BETWEEN EDUCATION, ECONOMY AND ENVIRONMENT

Authors

  • Patrícia Guimarães Pereira Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, guimaraespp02@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-2489-3398
  • Helionora da Silva Alves Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, helionora.alves@ufopa.edu.br https://orcid.org/0000-0003-2118-5502
  • Alanna do Socorro Lima da Silva Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, alanna.silva@ufopa.edu.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.71438

Abstract

This article theoretically bases the variables that involve the teaching and performance of Agricultural Sciences, that is, environmental, social, cultural and economic issues. In Higher Education, uniting these segments is a challenge due to the need to promote education that balances agricultural production practices (traditional and sustainable). Thus, this study aims to reflect on the movement of Agricultural Sciences on fronts that positively or not impact socio-environmental development. As a narrative review of the literature, the scientific studies were found in the Bielefeld Academic Search Engine (BASE), Agricultural Research Database (BDPA), Brazilian Digital Library of Theses and Dissertation (BDTD), Bibliographic Database/USP (Dedalus), SciELO and Google Scholar. From the analysis, it is reinforced that the performance of the agrarian professional must go beyond the technical attributes, considering that the form of agricultural production adopted affects the social sectors.

KEYWORDS: Agrarian Education. Higher Education. Socioenvironmental. Economic Development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Guimarães Pereira, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, guimaraespp02@gmail.com

Mestrado (2021) em Sociedade, Ambiente e Qualidade de Vida, na área interdisciplinar, pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Possui Especialização (2017) em Metodologia em Língua Portuguesa pelo Centro Universitário Internacional (Uninter) e Graduação (2015) em Licenciatura Plena em Língua Portuguesa pela UFOPA.

Helionora da Silva Alves, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, helionora.alves@ufopa.edu.br

Possui graduação em Agronomia (2001), mestrado(2004) e doutorado (2010) em Agricultura Tropical, pela (UFMT) e Pós-doutorado em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Professora Associado I na UFOPA, Campus Santarém, onde atua como docente nos cursos de Bacharelado em Agronomia, Engenharia Florestal, Ciências Agrárias, Zootecnia e Biotecnologia. Professora permanente do Mestrado em Sociedade, Ambiente e Qualidade de Vida (PPGSAQ/UFOPA).

Alanna do Socorro Lima da Silva, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, Pará, Brasil, alanna.silva@ufopa.edu.br

Doutorado e Mestrado Medicina Veterinária, ambos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Brasil. Graduação em Medicina Veterinária (2006) pela Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA). Atualmente, é Professora Adjunta da Universidade Federal do Oeste do Pará, fazendo parte do Instituto de Biodiversidade e Florestas. Docente do programa de Pós-graduação mestrado acadêmico em Sociedade, Ambiente e Qualidade de vida (PPGSAQ/UFOPA).

Published

2022-04-30

How to Cite

PEREIRA, P. G. .; ALVES, H. da S. .; SILVA, A. do S. L. da. THE AGRICULTURAL SCIENCES: BETWEEN EDUCATION, ECONOMY AND ENVIRONMENT. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 155–170, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.71438. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71438. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos