FIVE PAULO FREIRIANA´S LESSONS FOR THINKING ABOUT EDUCATION AND THE YOUTH SITUATION IN THE PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.71420

Abstract

The covid-19 pandemic has had a multitude of forms of impact at the educational environment. Considering that the majority of the public schools´ population is comprised of young students, we sought to identify how the covid-19 pandemic impacted differently on them. The research methodology focused upon a gathering of bibliographic data, carried out through a systematic review of the literature in the bases of brazilian journals evaluated by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). The investigation produced in the light of Freire's theory allows us to strengthen the need for a closer look at this reality, as well as for demanding mitigating public policies that would reduce the future impacts of the current context.

KEYWORDS: Paulo Freire. Education. Youth. Pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tarcísio Augusto Alves Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, Pernambuco, Brasil, tarcisiodeescada@gmail.com

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2001), mestrado em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco (2004) e doutorado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2010). Atualmente é professor associado II da Universidade Federal Rural de Pernambuco, lotado no Departamento de Ciências Sociais. Tem experiência na área de Sociologia atuando, principalmente, nos seguintes temas: juventudes, educação, meio ambiente, conflitos socioambientais, educação ambiental, sindicalismo rural e desenvolvimento territorial rural.

Luana Rayza da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, Pernambuco, Brasil, luanarayzasilva@gmail.com

Graduanda pelo curso de bacharelado em ciências sociais pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Atualmente é voluntária no Programa de Iniciação Científica (PIC / UFRPE) e monitora de bolso na disciplina de Introdução à Ciência Política da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Sou membro de dois Grupos de Pesquisa: Ecopolítica, Pós-capitalismo e Direito à Cidade (UFRPE) e Cidades Litorâneas e Turismo (Cilitur / UFPE).

Published

2022-04-30

How to Cite

SILVA, T. A. A.; SILVA, L. R. da. FIVE PAULO FREIRIANA´S LESSONS FOR THINKING ABOUT EDUCATION AND THE YOUTH SITUATION IN THE PANDEMIC. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 203–217, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.71420. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71420. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos