THE USE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE EXTENSION ACTIVITIES IN SOCIAL EDUCATION AT THE EAST FLUMINENSE’S PANDEMIC CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.71180

Abstract

This article discuss about uses of the Digital Technologies of Information and Communication (DITC's) in extension activities at the pandemic context. In fact, is importante notices how this practices, designed to be performed in person, went through a process nominated in social education as “socio-educational allomorphy” (AZEVEDO; CORREIA, 2020). At the end, an extensionist educational practice is used as a case study: the "Livestudos" organized by the Study, Research and Extension activities Group from the Teacher Training’s Faculty  from the State University of Rio de Janeiro (FFP/UERJ). In this way, it is understood how th DTIC's are used, as social education with a relevant appliance that answer the educational needs from the individuals in a pandemic situation of “social isolation” in the socio-educational context at East Fluminense.

KEYWORDS: Digital Information and Communication Technologies. University Extension. Social Education. Pandemic Context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alan Navarro Fernandes, Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil, alan.navarro08@gmail.com

Pós-graduando em Educação e Novas Tecnologias pelo Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Graduado em História pela Faculdade de Formação de Professores da UERJ (FFP/UERJ). Atua profissionalmente como professor e produtor de materiais didáticos na rede privada de ensino.

Adam Alfred de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasil, adamalfred1@gmail.com

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Faculdade de Formação de Professores da UERJ (FFP/UERJ). Possui especialização em Educação com Aplicação da Informática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e é pedagogo pela Universidade Estácio de Sá. É professor no Armazém de Ideias e Ações Comunitárias - SIC-AIACOM.

Lucas Salgueiro Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasil,salgueirollucas@gmail.com

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Faculdade de Formação de Professores da UERJ (FFP/UERJ), onde encontra-se atualmente como bolsista CAPES. Pós-graduado em Educação Básica – Gestão Escolar pela FFP/UERJ. Possui Licenciatura Plena em História pela FFP/UERJ e em Sociologia pelo Centro Universitário Internacional.

Arthur Vianna Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brasil, arthuruerjffp@gmail.com

Professor Efetivo do PPGEdu (Programa de Pós-Graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais) da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Professor Adjunto do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Doutor em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP - 2011). Mestre em Educação e Cultura Contemporânea pela Universidade Estácio de Sá (UNESA - 2006).

Published

2022-04-30

How to Cite

FERNANDES, A. N. .; OLIVEIRA, A. A. de .; LOPES, L. S. .; FERREIRA, A. V. . THE USE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE EXTENSION ACTIVITIES IN SOCIAL EDUCATION AT THE EAST FLUMINENSE’S PANDEMIC CONTEXT. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 264–279, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.71180. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71180. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos