DIAGNOSIS OF MUNICIPAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE PLANALTO NORTE SANTA CATARINA: POSSIBILITY OF IMPLEMENTING RURAL EDUCATION PROGRAMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.71156

Abstract

The objective of this work is to analyze the possibilities of implantation of an Interdisciplinary Program of Rural Education in the cities of Planalto Norte of Santa Catarina. The semi-structured interviews were carried out with representatives of four municipalities in the region of the Associação dos Municípios do Planalto Norte Catarinense (Amplanorte). From the analysis, it is clear the need to deepen the discussions regarding the different modalities of Education, as is the case of Rural Education. There is a lack of rural schools in the municipalities and, even when present, the lack of an adapted curriculum that is contextualized with the specificities of students. Finally, the importance of Rural Education for the region is evident, as it presents relevant agricultural production characteristics, as well as the existence of a good part of the regional population living in rural areas.

KEYWORDS: Rural Development. Sustainable Development. Educational System.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Wille, Universidade do Contestado (UNC), Canoinhas, Santa Catarina, Brasil, ana.cwille@aluno.unc.br

Acadêmica de Direito da Universidade do Contestado, Campus Canoinhas-SC. Bolsista do Fundo de Apoio a Pesquisa da Universidade do Contestado (FAP/UnC).

Letícia Paludo Vargas, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), Xinguara, Pará, Brasil, letipvargas@gmail.com

Zootecnista, formada pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Possui licenciatura plena pelo Programa Especial de Formação de Professores para a Educação Profissional (PEG) da UFSM. Especialização (MBA) em Agronegócios pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Extensão Rural pelo Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural (PPGExR) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Doutora em Extensão Rural pelo mesmo programa, com estágio de doutorado sanduíche no exterior no Máster en Agricultura, Ganadería y Silvicultura Ecologicas na Universidad Internacional de Andalucía (UNIA-España) e no Laboratorio de Historia de los Agroecosistemas de la Universidad Pablo de Olavide (UPO), Sevilla, Espanha. Atualmente é Professora Adjunta na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA).

Cíntia Neves Godoi, Centro Universitário Alves Faria (UNIALFA), Goiânia, Goiás, Brasil, cintia.godoi@professor.unc.br

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (2003), mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007) e doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (2012). Sócio-fundadora eeCoo sustentabilidade. Professora Titular do Mestrado em Desenvolvimento Regional do UNIALFA - Centro Universitário Alves Faria, Pesquisadora Funadesp. Afiliada ao MOC - Microeconomia da Competitividade do Instituto Michael Porter, da Universidade de Harvard.

Published

2023-01-03

How to Cite

WILLE, A. C.; VARGAS, L. P.; GODOI, C. N. DIAGNOSIS OF MUNICIPAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE PLANALTO NORTE SANTA CATARINA: POSSIBILITY OF IMPLEMENTING RURAL EDUCATION PROGRAMS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 1218–1233, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.71156. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71156. Acesso em: 21 nov. 2024.