UNCERTAINTIES OF A FREE EDUCATION IN REMOTE: PROBLEMATIZATION OF LEFREIRE'S CULTURE CIRCLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68489

Abstract

This article brings to light the impacts caused in the extension project Dialogues in Paulo Freire and Popular Education - LEFREIRE - and the problematization of the remote encounter in the action-reflection-action movement. When liberating education is the guiding tendency of educational actions, we think in the collective act that takes place in the encounter of people who dialogue, criticize and reflect on the living conditions of excluded groups, from the most embracing and planetary contexts to the remarkable local realities. The covid-19 pandemic, as a current event, has caused the rupture of face-to-face and interactive dynamics. At first glance, social withdrawal, by making it difficult to continue the activities involved in proximity to the other person, has raised questions that call into question the validity of educational approaches in the remote space. The emerging need for revisiting pedagogical trends is considered as a means of finding ways for research and verifying whether it is possible to deliver liberating education by distance without falling into the network of an impersonal and contentious practice.

KEYWORDS: Liberating Education. Remote Education. Cyberspace. Pedagogical Trends.    

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Author Biographies

Hélio Junior Rocha de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil, heliojunior@uern.br

Doutor em Estudos da Linguagem (UFRN), mestre em Artes Cênicas (UFRN) especializado em Pedagogia do Teatro e coordenação de jogos com fundamentação pedagógica pela Theaterpädagogische Akademie BuT - Bundesverband Theaterpädagogik e V. Heidelberg/Alemanha e graduado em Pedagogia (UERN). Atualmente é professor adjunto da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN e do Programa de Pós-Graduação em Educação POSEDUC.

Hostina Maria Ferreira do Nascimento, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil, hostinamaria@uern.br

Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, graduada em pedagogia (1989) e doutora em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2011). Coordenadora da atividade de extensão Diálogos em Paulo Freire e Educação Popular - LEFREIRE.

Maria Cleonice Soares Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil, cleonicesoares@uern.br

Professora Assistente II do Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - POSEDUC/UERN. Licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da UERN.

Published

2021-10-05

How to Cite

LIMA, H. J. R. de; NASCIMENTO, H. M. F. do .; SOARES, M. C. S. UNCERTAINTIES OF A FREE EDUCATION IN REMOTE: PROBLEMATIZATION OF LEFREIRE’S CULTURE CIRCLES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1190–1205, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68489. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68489. Acesso em: 26 nov. 2024.