HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION

Authors

  • Tatiane Delurdes de Lima-Berton Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, tati8lima@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-6653-2593
  • Michelle Popenga Geraim Monteiro Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, mizinhadobru@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0003-3058-8987
  • Araci Asinelli-Luz Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, araciasinelli@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68400

Abstract

Paulo Freire, although no longer present, is still current in many educational researches and studies, as his writings emanate hope and freedom for many educators. The values defended by him can easily be appropriate to a humanist education, which focuses on the human being, as well as Integral Preventive Education. Therefore, this study seeks to understand the main Freirian contributions to the practice of Integral Preventive Education. This is a qualitative study, of a theoretical nature, based on works by Paulo Freire (1993, 1996, 1999) and on Integral Preventive Education (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). It is believed that humanist educational practices can contribute to the process of preventing violence and inequalities that affect human beings, since they value being and its development process as a whole.

KEYWORDS: Education. Integral Preventive Education. Humanization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Delurdes de Lima-Berton, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, tati8lima@gmail.com

Doutoranda em Educação (2018-2021) e Mestre em Educação (2015-2017) pela Universidade Federal do Paraná. Especialista em Educação Integral Transformadora pela Faculdade Vicentina e Associação Gente de Bem (2015-2017). Especialista em Educação à Distância pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL) (2020-2021) e em Gestão Pública Municipal pela Universidade Estadual do Oeste (UNICENTRO) (2020-2022). Graduada em Tecnologia em Gestão Pública pela Universidade Estadual do Oeste (UNICENTRO) (2018-2020). Graduada em Pedagogia - Licenciatura Plena - pela Faculdade Cenecista de Campo Largo - FACECLA (Bolsista PROUNI) (2010-2014).

Michelle Popenga Geraim Monteiro, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, mizinhadobru@yahoo.com.br

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2018 - 2022). Mestra em Educação (2017) pela Universidade Federal do Paraná. Especialista em Neuropedagogia pelo Instituto Rhema de Educação (2015) e graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Uninter (2012). Graduanda em Licenciatura em Educação Física pela UniCesumar (2021- 2025).

Araci Asinelli-Luz, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, araciasinelli@gmail.com

Possui graduação em História Natural pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1969), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1987) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2000). Tem especialização em Ensino de Ciências, em Psicodrama Pedagógico e em Prevenção da Violência Doméstica contra criança e adolescente. Atualmente é professor associado 4 junto ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino, Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná.

Published

2021-10-05

How to Cite

LIMA-BERTON, T. D. de; MONTEIRO, M. P. G.; ASINELLI-LUZ, A. . HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1132–1146, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68400. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400. Acesso em: 10 may. 2024.