THE PERCEPTION OF 5-YEAR-OLD CHILDREN ABOUT LEARNING AND PLAYING AT SCHOOL

Authors

  • Mariana Aranha de Souza Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS), Varginha, Minas Gerais, Brasil / Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, São Paulo, Brasil , profa.maaranha@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-2229-0630
  • Deide Santos Silva Prefeitura Municipal de São José dos Campos (PMSJC), São José dos Campos, São Paulo, Brasil, deide7br@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-8948-8732
  • Suzana Lopes Salgado Ribeiro Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS), Varginha, Minas Gerais, Brasil / Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, São Paulo, Brasil , suzana.ribeiro@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-0310-0694

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.67992

Abstract

This text aims to discuss the understanding that five-year-olds have about learning and playing at school. Six children who were in the last year of Kindergarten in a municipal public school in 2019 participated in this qualitative study. They were interviewed by a former teacher in the school environment, in order to prioritize the look and active listening to these children. The narratives were transcribed and analyzed using the Content Analysis technique, from an initial treatment carried out by the IRaMuTeQ software. The results showed that children have a positive image of the school and that they understand that it is in this space that they play to learn. They also pointed out how important it is that the different spaces in the school allow for playing, learning and feeling safe. Finally, the children stated that collectively constructed rules and agreements are important for the development of autonomy.

KEYWORDS: Early Childhood Education. School. Play. Narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Aranha de Souza, Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS), Varginha, Minas Gerais, Brasil / Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, São Paulo, Brasil , profa.maaranha@gmail.com

Doutora em Educação: Currículo (2011) e Mestre em Educação: Currículo (2006) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maria Augusta Ribeiro Daher (2001). Atualmente é Professora Permanente do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Regional do Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS/MG) e Professora do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté.

Deide Santos Silva, Prefeitura Municipal de São José dos Campos (PMSJC), São José dos Campos, São Paulo, Brasil, deide7br@gmail.com

Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté (2019). Graduada em Normal Superior pela Universidade de Taubaté (2007). Orientadora Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação de São José dos Campos.

Suzana Lopes Salgado Ribeiro, Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS), Varginha, Minas Gerais, Brasil / Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, São Paulo, Brasil , suzana.ribeiro@gmail.com

Doutorado em História Social pela USP - Universidade de São Paulo. Graduação em História pela Universidade de São Paulo. Professora Visitante no Programa de Pós Graduação em Educação da UFMS – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora Permanente do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento  Regional do Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS/MG) e Professora do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté.

Published

2022-04-30

How to Cite

SOUZA, M. A. de; SILVA, D. S.; RIBEIRO, S. L. S. . THE PERCEPTION OF 5-YEAR-OLD CHILDREN ABOUT LEARNING AND PLAYING AT SCHOOL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 91–109, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.67992. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67992. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos