THE CURRICULUM SPEECH AND THE PRETAGOGIA METHODOLOGICAL PROPOSAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.67934

Abstract

In general, curriculum theories are minded in justifying the choice of some determined knowledge over others detriments in the teaching-learning processes. Traditional curricular proposals start from a perspective of rationalization of education committed to the hegemonization of social discourses and practices. This article was built in the research process related to epistemological and methodological ruptures at the heart of the curriculum discourse. With this in mind, we are looking for afrocentric and/or decolonial references. Thus, we are faced with the proposal of pretogogy elaborated by Professor Sandra Petit. The prategogy she presented suggests a teacher training within the quilombos, promoting a holistic experience, different from other trainings that take place in conventional spaces and with Eurocentric contents. We argue that a curriculum compromised with the respecting ethnic and racial identities, should avoid totalizing and conservative discourses. In this sense, we built a proposal that breaks with the systemic curricular pattern: the blackening of symbols, the pretagógica practices far from being a mere exchange of contents, allows to expand the curricular horizons for the invisible, for the not considered in relation to the knowledge and cultural values of the black people.

KEYWORDS: Discourse. Curriculum. Pretagogia. Blackening of Symbols.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tulane Silva de Souza Pedrosa, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, tulane.souza@ufpe.br

Jornalista, Especialista em Políticas Educacionais & Inovação, Mestre em Educação e Doutoranda em Educação (Bolsista Capes/UFPE). Atualmente presta consultorias em projetos e programas de comunicação e educação, assim como atua em formações de profissionais em Educação Empresarial e Comunicação Organizacional. É redatora chefe na Revista Vozerer - projeto que veicula artigos de letramento antirracista, e integra como pesquisadora e coordenadora de projetos de extensão o LABERER (Laboratório de Educação das Relações Étnico-Raciais UFPE/CNPq).

Marcos Aurélio Dornelas da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, madornelas@gmail.com

Doutor (2012) e Mestre (2007) em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco, Bacharel (2004) e Licenciado em História(2007). Atualmente realiza estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação de Educação da UFPE, ligado ao Grupo de pesquisa Identidades e Memórias. É Coordenador do Setor de Triagem Documental no Arquivo Público de PE.

Emeline Apolonia de Melo Ferreira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, emelini@hotmail.com

Doutoranda em Educação e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Licenciada em Pedagogia (2014). Atualmente está vinculada ao grupo de pesquisa subjetividades coletivas e movimentos sociais, ainda membro do coletivo LABUTUCA com ênfase em produção de documentários para a educação das relações étnico raciais e Professora concursada da rede municipal do Cabo.

Jevison Cesário Santa Cruz, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, jevison_maestro@hotmail.com

Mestre em educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2020). Possui graduação em Música pela Universidade Federal de Pernambuco (2005), Bacharelado em Teologia pela Faculdade de Teologia Integrada (FATIN, 2011), Psicopedagogia (FATIN, 2012). Membro do grupo de pesquisa Religiosidades, Educação, Memórias e Sexualidades inscrito no CNPQ. Professor da educação básica.

 

Published

2022-04-30

How to Cite

PEDROSA, T. S. de S.; SILVA, M. A. D. da; FERREIRA, E. A. de M.; CRUZ, J. C. S. . THE CURRICULUM SPEECH AND THE PRETAGOGIA METHODOLOGICAL PROPOSAL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 324–340, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.67934. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67934. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos