THE DAILY LIFE OF POMERANIAN CHILDREN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.67811

Abstract

This article presents data from a research that aimed to know, how a group of Pomeranian children experienced the playful culture and faced the challenges in their daily lives, in a level II class of Early Childhood Education, from an elementary school, throughout 2019. The investigation was carried out through the analysis of documents and ethnography, with the sociology of childhood as a theoretical reference. Among the results found, we observed that language was an impacting factor in the insertion process at school, since two thirds of the children spoke only the Pomeranian language and one third was bilingual in Portuguese and Pomeranian. Throughout the year, the Portuguese language was predominant and resulted in the silencing of the Pomeranian language, demonstrating a relationship of subordination from one culture to another.

KEYWORDS: Children. Childhood. Pomeranian Community. Child Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Myrna Gowert Madia Berwaldt, Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil, myrnaberwaldt@yahoo.com.br

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Graduada em Pedagogia pela mesma universidade. Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento - GEALI.

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil, gabynogueira@me.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas – UFPEL. Realizou Pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign – UIUC, em 2016 e na University of Canterbury – UC na Nova Zelândia, em 2019. Professora no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e no Programa de Pós-graduação em Educação da mesma universidade. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI, é pesquisadora no Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação da Infância – NEPE/FURG e no Grupo de pesquisa em História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares – HISALES/UFPEL.

Published

2021-08-31

How to Cite

BERWALDT, M. G. M. .; NOGUEIRA, G. M. THE DAILY LIFE OF POMERANIAN CHILDREN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 556–576, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.67811. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67811. Acesso em: 17 jul. 2024.