DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.65136

Abstract

Education is the process of transmitting the culture elaborated by humanity. So, the school becomes an important space for the human formation of the subjects. Therefore, we aim to understand how the school, when discussing gender and sexuality, contributes to the human formation of students and students, since gender and sexuality are historical, social and cultural constructions that constitute the identity of each subject. The methodology follows the qualitative approach, developed in a bibliographic study. The results indicate that by promoting dialogues on the themes, the school fulfills its social role in combating inequality, valuing cultures and individuals.

KEYWORDS: Education. Gender. Sexuality. Human Formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Fernando de Araújo, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, joaofernandojbt@hotmail.com

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual de Londrina- UEL.

Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, adrianatecnologia@yahoo.com.br

Possui graduação em Pedagogia e Especialização em Sociologia da Educação pela Universidade Estadual de Londrina (1998), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2003). Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pós Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (Bolsista PNPD/CAPES). É professora dos Cursos de Pedagogia, do Curso de Especialização em Docência na Educação Superior e do Programa de Pós- graduarão em educação da Universidade Estadual de Londrina.

Adrielen Amâncio da Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, adrielen.amancio@gmail.com

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina, com Bolsa da Capes. Formada em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR, Campus de Ji-Paraná.

Marta Silene Ferreira Barros, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, mbarros_22@hotmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba – UEPB (1991); Bacharela em Psicologia pela Faculdade Ingá - UNINGÁ (2008); Especialista pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (1995). Mestrado em Educação (Filosofia da Educação) pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (1998). Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo - USP (2004). Doutorado Sanduíche em Sociologie de L’éducation pela Université Charles-de-Gaulle em Lille - França (2002-2003). Pós-Doutorado em Educação pela UNESP de Marília - SP (2016).

Published

2021-08-31

How to Cite

ARAÚJO, João Fernando de; SANTOS, Adriana Regina de Jesus; SILVA, Adrielen Amâncio da; BARROS, Marta Silene Ferreira. DIALOGUES ON GENDER AND SEXUALITY IN SCHOOL SPACE: CONTRIBUTIONS TO HUMAN FORMATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 778–792, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.65136. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65136. Acesso em: 6 dec. 2025.