PEDAGOGICAL PRACTICES IN SCIENCE IN A SCHOOL OF THE FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64627

Abstract

This text is based on a master's research, and seeks to analyze how pedagogical practices in science happen in a field school, and how they contemplate the curricular orientations of field education. A qualitative research methodology was used, with semi-structured questionnaires, observation and documentary analysis; the subjects were educators of a state school in Mirassol D'Oeste-MT. The results indicate: turnover of educators; curriculum with few elements of field education; lack of familiarity with the theory of field education, and difficulty in performing a pedagogical practice that values the knowledge and reality of students in the field, collective work and agroecology. It is important to ensure better working conditions for educators, and invest in continuing education, in order to deepen knowledge about the education of the field, and resignify pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdenir de Souza Coutinho, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Cáceres, Mato Grosso, Brasil, valdenirsouzacoutinho@hotmail.com

Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Várzea Grande (UNIVAG). Especialista em Educação Ambiental pelo Instituto Cuiabano de Educação (ICE). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso (UNEMAT). Professor de uma escola campo da rede estadual de ensino de Mato Grosso, atuando no componente curricular de Ciências Biológicas – no Ensino Fundamental Anos Finais e no Ensino Médio.

Ilma Ferreira Machado, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Cáceres, Mato Grosso, Brasil, Ilma.ferreiramachado@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora sênior da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), no Programa de Pós-graduação em Educação, vinculada à linha Educação e diversidade”.

Published

2021-01-15

How to Cite

COUTINHO, V. de S.; MACHADO, I. F. PEDAGOGICAL PRACTICES IN SCIENCE IN A SCHOOL OF THE FIELD. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 1002–1016, 2021. DOI: 10.5216/ia.v45i3.64627. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64627. Acesso em: 17 jul. 2024.